sâmbătă, 10 iunie 2023

"Marcaje" de Urs

 

Ultima actualizare in 18.06.2023: cu poze la final

Motto:  "Te vad". "Am mancat." :)))

Autor: Adrian Pascanu 

"Probabil ca pe multi dintre noi ne-a impresionat modul in care se salutau indigenii Na'vi in filmul Avatar. "Te vad" este un salut foarte profund, daca ne uitam la ceea ce se petrece in lumea noastra, cand avem tendinta sa functionam automat.

Si totusi, acest salut nu este o licenta a filmului, ci o preluare a modului in care civilizatii indigene din Africa, triburi considerate primitive de catre lumea ce se considera civilizata, se saluta si se recunosc.

Este insa ceva in plus fata de film in exprimarea triburilor africane. Este atunci cand capul familiei, impetuosul Yang, termina de mancat. Atunci, solemn, el afirma: "Am mancat".

In lumea noastra, o astfel de afirmatie pare una banala, dar pentru populatiile indigene africane, ea are o conotatie multipla. Una dintre ele insemna ca cei din jur, oricare Yin si Yang, mai mare sau mai mic, putea sa se linisteasca. Daca marele Yang a mancat, deci este satul, armonia va domni asupra familiei si comunitatii, caci nu mai exista riscul sa mai fie consumate si alte vietati din apropiere (inclusiv membri ai familiei).

Cand am iesit zilele trecute pentru plimbarea noastra zilnica, am remarcat uimiti urmele pe care ursii, o minoritate etnica din punct de vedere al numarului de locuitori ai localitatii de munte unde locuim, le lasasera pe multe strazi pe care le-am parcurs. Nu atat forma si textura ramasitelor, ci extraordinara precizie a amplasamentului lor. In cuvinte mai simple, toate erau amplasate pe locul geometric aflat la distanta egala de bordurile strazilor dinspre ambele trotuare. In cuvinte mai complicate, ramasitele erau pe mijlocul strazii. Puteau fi luate ca reper de mare precizie pentru marcarea liniei de mijloc dintre benzi.

Privindu-le pe toate strazile pe care le-am parcurs atunci, incepusem sa ma gandesc ca aici trebuie sa fie o semnificatie mai profunda. Nu peste mult timp aveam sa o realizam...

Am iesit de pe drumurile asfaltate si marcate si ne-am apropiat de partie si de padure. Totul era de un verde intens si ne bucuram de natura vibranta. La un moment dat, am ajuns pe o carare pietruita ce intra in padure. Brusc am simtit sa fiu mai atent in jur si mi-am concentrat atentia pe flancul drept, deoarece in stanga eram cumva aparati de albia adanca a unui parau de munte. Am vazut la un moment dat, bineinteles ca tot pe mijlocul drumului, o movilita. Fara a fi expert in domeniu, am apreciat ca avea cateva zeci de minute, maxim cateva ore de la conceptie.

Liliana, care facea poze, a simtit si ea sa fie atenta, desi nu am comunicat, eu fiind ceva mai in fata pe drum. Privind in dreapta, printre copaci, totul parea in regula. Dupa cativa metri insa, un tipar singular a intrerut uniformitatea adancului padurii... Un fel de movila orizontala, voluminoasa, mi-a atras atentia. Ceva nu era in regula cu ea. Se afla cam la 40 de metri de noi, in padure, dupa care urma o zona de luminis pe unde era traseul gondolelor ce urcau pe varf. Acestea din urma erau oprite de cateva zile din cauza ca nu erau turisti.

Privind movila cu atentie, am avut sentimentul straniu ca si movila se uita la mine. Apoi, in semiintunericul padurii, am distins ca movila avea si urechi. Coincidenta era prea mare. M-am oprit si m-am uitat insistent, iar movila mi-a raspuns si ea la fel. Cand urechile s-au miscat, aparent imperceptibil, mi-am dat seama ca trebuie facut ceva. 

I-am sesizat si Lilianei situatia si a vazut si ea movila cu urechi. Ba chiar credem ca a prins-o intr-una din pozele aleatoare, facute inspre padure inainte de momentul respectiv (toate pozele facute atunci pot fi vazute aici Azi am sarbatorit 2 ani de cand ne-am mutat intr-un Cuib de Vulturi)

Am luat hotararea sa ne intoarcem, fara a face gesturi bruste.

In timp ce ne intorceam, Liliana s-a mai uitat inapoi de cateva ori si a observat chiar si botul movilei. Pare-se ca movila privise si in alte directii, semn ca se linistise vazandu-ne ca ne departam.

Dupa ce am ajuns la civilizatie, adica la baza partiei, unde un grup mare de oameni de la intretinere pazeau gondolele oprite, am iesit din modul alerta si comentam intamplarea.

Cu atat mai mult cu cat, cu o zi inainte, la pranz, iesisem cu Ema pe o straduta dintre vilele din spatele blocului, care urca spre o zona impadurita. Inaintea unei curbe este o vila unde locuieste o familie, un cuplu pe care il cunoastem si cu care mai schimbam cate o vorba. Deseori m-au vazut cu Ema trecand pe acolo si asa ne-am cunoscut. El tocmai imi spusese ca un urs maret trecuse noaptea precedenta, pe la ora 22, pe strada din fata casei lui. I-am spus ca mi se pare ceva normal, mai ales ca strada s-a asfaltat de curand si, astfel, poate pasi mai usor. Radem si ne vedem de ale noastre.

Am urcat in continuare cu Ema pe acel drum si am constatat prezenta unui „marcaj”. Da, bineinteles, premonitor, era chiar pe mijlocul strazii. Am vazut strazi marcate cu banda de mijloc dupa asfaltarea recenta, care erau departe de a fi atat de precise ca opera marelui urs ce marcase locul.

Dar, alte sentimente ma preocupau...

In seara dinainte, undeva pe la ora 21:45 mersesem cu Ema pe acelasi drum, pentru unele treburi neterminate, generatoare de karma canina daca nu erau rezolvate rapid. Practic, in acea noapte fusesem avangarda marelui urs, cu doar cateva minute inainte. Mai mare onoare nici ca putea fi...

Revenind la momentul de la inceput, movila cu urechi de langa partie, din padure, era, de fapt, un urs de dimensiuni apreciabile.

Inainte de a ne intoarce (dupa ce l-am observat), primisem telepatic mesajul: "Te vad".

Apoi, solemn, a urmat "Am mancat".

Faptul ca l-am vazut si noi, chiar daca nu mancasem, a fost suficient ca sa fim cu totii multumiti. Noi am mancat mai tarziu cand am ajuns acasa.

Am ajuns la concluzia ca totusi, nu am sa mai merg cu Ema pe acea strada noaptea. Motivul este ca nu as vrea sa calc din greseala pe „marcajul” ursului de pe drum..."

Autor: Adrian Pascanu

Despre ursii din Predeal am mai scris pe blog in urmatoarele insemnari:

12.11.2022 - Autostrada Ursilor, in lucru

29.08.2022 - Promenada Polistoaca, colt cu Drumul Ursilor

31.05.2022 - Ursii gunoieri si noile pubele ecologice, selective

30.05.2022 - Ne-am intalnit cu... ursii. Doi.

26.07.2020 - Şi mai sus!

PS - Actualizare in 14.06.2023

Am descoperit un clip (https://web.facebook.com/watch/?v=164447376550079)  in care este prezentata o statistica mondiala a numarului de ursi bruni in functie de tara, facuta public in aprilie 2023 - Brown Bear population by Country 2023

Romania se afla pe locul 4 in lume cu cei 6000 de ursi, dupa Canada 25.000, SUA cu 32500 si Rusia cu 120.000.

Voi copia si aici Clasamentul pentru situatia in care clipul dispare de pe internet.
Siria - 5, Lituania - 10, Letonia - 45, Franta - 50, Italia - 55, Norvegia - 70, Cehia - 75, Belarus - 80, Uzbekistan - 90, nepal - 100, Grecia - 150, China - 150, Polonia - 150, Pakistan - 170, Georgia - 170, Macedonia de Nordd - 185,  Ucraina - 200, Afganistan - 200, Kazahstan - 210, Albania - 250, Tajikistan - 260, Montenegru - 320, Spania - 350, India - 460, Koreea de Nord - 500, Slovenia - 650, Slovacia - 710, Serbia - 750, Estonia - 900, Bulgaria - 1100, Croatia - 1200, Bosnia si hertegovina - 1200, Finlanda - 1600, Japonia - 2500, Suedia - 2800, Turcia - 3500, Romania - 6000, Canada - 25000, SUA - 32500, Rusia - 120000.













Din articolele pe care le-am scris pe acest blog despre ursi, am mai selectat cateva poze sugestive in legatura cu acest subiect.

Absolut toate pozele sunt din arhiva personala si sunt facute de mine in Predeal, cu telefonul sau cu aparatul foto.


























































































Ultima actualizare in 18.06.2023:

Iata ca Primaria Predealului a luat masuri impotriva ursilor gunoieri care au inceput sa se plimbe prin oras ca la ei in padure. 

S-au amplasat mai multe custi metalice care vor fi aprovizionate cu mancare-capcana. Urmarim si noi cu interes rezultatele actiunii.


















10.06.2023

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Interior, exterior.
Inspiratie, expiratie.
Impresie, expresie.
Ganduri, cuvinte.
Oglindire.
:)