Actualizare (la final) duminica 13.11.2022
Autostrada Ursilor a fost doar inceputul. A urmat apoi inca o autostrada! Caci despre autostrazi este vorba in ceea ce urmeaza, nu despre ursi. Dar sa nu anticipez.
Mai intai sa va intreb ceva. Cate orase din Romania se pot lauda ca au propria lor autostrada, de promenada, care le taie orasul? Dar cate au doua autostrazi, deodata in lucru? Doar un singur oras. Al nostru. Pentru noi doi, evident. :)
Mai intai a aparut o puzderie de hidranti rosii, ca ciupercile dupa ploaie. Multi si rosii, peste tot!
Asta se intampla in vara, prin august.
Apoi, au inceput sa apara niste cilindri enormi, din ciment, plantati peste tot, pe la toate colturile de intersectii, prin parcari, oriunde era un pic de spatiu liber, pentru depozitat.
Ulterior, prin septembrie, cilindrii aceia au inceput sa dispara, dupa ce au inceput sa apara o multime de gropi pe strazi. Fiecare groapa si-a primit cilindrul ei.
Si, uite-asa, treptat, zi dupa zi, aceasta etapa, a plantarii hidrantilor si a gurilor de canalizare aproape ca s-a incheiat.
Am crezut ca asta e totul si asteptam repararea strazilor si asfaltarea.
In luna septembrie, au inceput sa apara brusc paletii cu borduri, cu dale de piatra pentru trotuare si pavare pietonala, cu elementi din beton pentru jgheaburi pluviale stradale, alaturi de care s-au inaltat cu talent o multime de munti si mormane cu nisip si pietris.
Se pregateau de o noua lucrare, de un nou program, "Marea Asfaltare".
In sfarsit, se daduse startul la reabilitatea primei strazi din Planul urbanistic al acestui an, cea pe care am numit-o generic "Autostrada Ursilor".
Ma rog, asa o vom numi aici, caci noi, eu si cu Adrian, ii spunem altfel, dar, dintr-un anumit motiv, nu putem sa-i deconspiram numele de cod secret.
Asa ca am decis ca, pentru public, sa o numim "Autostrada Ursilor", caci, oricum, cele mai multe notificari de avertizare pe telefoanele mobile pentru "cod de pericol prezenta ursi" pentru aceasta strada sunt. :)
Am luat o harta de pe Google maps si am marcat Autostrada Ursilor cu rosu.
Si, pentru ca la scurt timp am constatat ca incepusera lucrarile de amploare si la cea de-a doua "autostrada", pe aceea am numit-o noi, mai in gluma, mai in serios, Autostrada Polistoaca, am marcat-o cu albastru pe harta.
Am numit-o asa deoarece duce inspre padure, inspre Promenada regilor, Polistoaca - verde pe harta.
Ca divertisment, o sa vedeti pe harta si Hotelul Elexus, cel in care a fost cazata Catherina Zeta Johns in toamna anului trecut, cand a venit in Romania cu echipa ei de filmari. Strada aceea a fost terminata de asfaltat chiar in perioada aceea, fix pentru ca venise faimoasa actrita, daca va mai amintiti, ca v-am povestit in 13 noiembrie 2021 aici Catherine Zeta-Jones la noi, in Predeal, apoi si in 5 decembrie 2021 aici In cautarea Bradului de Craciun.
.
Ei bine, trebuie sa stiti ca acea zona rezidentiala a Predealului, este cu adevarat foarte frumoasa, multe din plimbarile noastre zilnice derulandu-se pe acea retea de stradute care impanzeste culmea multelui Cioplea, de dincolo de calea ferata (in dreapta, pe harta), inspre partia de schi.
Pe acolo sunt construite cele mai frumoase vile, cele mai impunatoare prin marime si opulenta, zona fiind de un real interes imobiliar dintotdeauna, mai ales prin proximitatea cu partiile de schi si de telescaun, cat si cu padurea, cu Promenada Polistoaca, fiind mai retrasa de circulatia rutiera si de agitatia specific urbana centrala a statiunii.
Tot in arealul acelei culmi montane, unde se regasesc cele doua "autostrazi" aflate acum in reabilitare, se afla si binecunoscutele vile de resedinta si de protocol prezidentiale, care au apartinut lui Ceausescu si acolitilor lui, si unde au mai venit in vacante si alti presedinti de-ai nostri, care i-au luat locul si scaunul puterii.
Acolitii lor au fost si au ramas si ei cam aceeasi, cei de-atunci sunt si cei de-acum, toti din aceeasi tagma, iar vilele lor, construite acolo, oglindesc statutul privilegiat de fosti si actuali. ;-)
Tocmai de aceea, adica datorita acestei clase privilegiate a proprietarilor de terenuri si vile din acea zona, dar si din intregul Predeal, in general, orasul a fost proiectat foarte bine de la inceput, chiar din perioada familiei regale, foarte aerisit, cu strazi foarte largi, cu locuri multe de parcare, chiar si in locurile in panta, mai greu accesibile, unde au fost amenajate rampe zidite, rezistente, asa cum numai pe vremuri se mai faceau lucrarile, fiind supravegheate de catre inginerii regali, apoi, dupa ce s-a schimbat regimul, de catre "partid".
Intregul oras este proiectat astfel incat sa nu existe sentimentul aglomeratiei, inghesuirii de cladiri, a zidurilor de beton sufocante, fara apropieri mari intre vile sau blocuri, cu respectarea unui standard de inaltime maxim admisa, pentru respectarea nevoii de "zone insorite", cu deschideri libere, largi, inspre rasarit, spre sud sau inspre apus, deci inspre soare.
Intotdeauna, cand ne plimbam prin statiune, oriunde am ajunge, simt acea senzatie de libertate, de spatiu, de deschidere imensa inspre cer, inspre senin, inspre soare. Valea Prahovei se largeste frumos si amplu chiar de la intrarea in Predeal, si ramane larga si luminoasa pana dincolo de granitele statiunii, culmile muntoase care se intind lin de-o parte si de alta a caii ferate fiind complet impadurite si oferind acea calitate a aerului extrem de benefica si conditiile optime pentru odihna si diverse tratamente.
Totusi, ca sa stiti, cele doua autostrazi nu au inceput sa fie reabilitate pentru acei privilegiati "ai partidului", si nici pentru confortul lor, ci pentru noi doi. Da, da. :))))
A fost nevoie doar ca sa ajungem noi doi sa ne mutam definitiv in Predeal, si sa ni se duca vestea ca suntem paparazzi vigilenti si bine antrenati, pentru a se aproba in regim de urgenta demararea planurilor de reconstructie si asfaltare a acelor strazi pe care noi am inceput sa preferam sa ne plimbam. :)))))
Deci, da, noua ni se datoreaza aceste lucrari. Numai pentru noi se fac, pentru binele si confortul nostru, ca sa nu avem motive de nemultumire si "sa nu-i dam la gazeta". ;-))))
Si, uite-asa, peste noapte, s-a pornit o imensa desfasurare de forte, de nici n-am stiut ce sa mai zicem!
O adevarata invazie de masini, utilaje, echipe de muncitori, materiale si munti de diverse chestii specifice, s-au napustit deodata inspre strada cu pricina, demarandu-se primele lucrari: decopertarea asfaltului vechi, debarasarea lui, degajarea unui strat serios de pamant de dedesubt, completarea cu pietris foarte mare, nivelarea/tasarea, apoi acoperirea cu un alt strat de pietris de dimensiuni mai mici, iar nivelarea/tasarea, si, peste toate, adaugarea unui strat superficial de nisip.
Va dati seama, tot plimbandu-ne de atatea ori prin zona, mai mult de curiozitate, dar si ca sa-i onoram cu prezenta noastra pe muncitori :)), am prins rostul lucrarilor, ne-am specializat si noi in tot soiul de lucrari de drumuri si poduri (de fapt, la poduri n-am ajuns inca), in lucrari de reabilitare si asfaltare urbana, cu tot dichisul. :))
In paralel, au fost amplasate bordurile si s-a inceput lucrul la realizarea pavajului trotuarelor, din dale de piatra.
In luna octombrie s-a trecut la un alt nivel.
Autostrada Ursilor fiind destul de lunga, au impartit-o in doua si au lucrat ciclic, mutand treptat utilajele de la un capat spre celalalt, pe masura ce terminau o anumita etapa, lasand in urma locul liber altor utilaje care incepeau lucrul la urmatoarea etapa.
Asa se face ca au inceput sa apara primele urme de asfalt chiar de la inceputul lunii octombrie, la unul din capete.
S-a turnat doar un strat superficial de astfalt, doar atat ca sa poate rula pe strada toate utilajele de care era nevoie pentru toate lucrarile, in principal cele privind canalizarea.
Caci, da, tot cu aceasta ocazie, s-au schimbat toti cilindrii de colectare canalizare, inlocuindu-se si toate capacele vechi de canal cu alte capace noi, ancorate in forme betonate, patratoase.
Tot fotografiind noi evolutia lucrarilor, ca niste paparazzi seriosi, profesionisti, ce suntem, ne-am dat seama cu uimire ca aceasta strada, respectiv, Autostrada Ursilor, este strada cu cele mai multe guri de canal pe metru patrat din toate strazile pe care le-am vazut vreodata cu ochii nostri si pe care am calcat vreodata cu pasii nostri!
Deci, n-am vazut asa ceva! La fiecare doi metri este o gura de canal! Chiar mi-am propus ca sa le numar candva, cand vom putea trece nestingheriti pe acolo, caci prea mi s-a parut exagerat.
De asemenea, este strada cu cele mai multe parcari, mai mari sau mai mici, oriunde au gasit un loc potrivit pentru cel putin doua-trei masini, sau chiar construite pe parapete zidite pe coasta muntelui, in panta. De-a lungul acestei strazi paralela cu calea ferata, sunt construite multe blocuri, si este, de fapt, principala zona rezidentiala in blocuri a localitatii. Pentru acesti multi localnici, cu multe masini, nevoia de multe locuri de parcare a fost, implicit, mare. :)
Nici nu-i de mirare ca, intr-o zi, trecand pe langa un grup de muncitori (care erau in pauza de masa), unul dintre ei a exclamat cu obida: "Strada asta este cosmarul si calvarul oricarui constructor, cu atatea guri de canal si cu atatea parcari!"
In noiembrie au continuat lucrarile de fasonare a trotuarelor, gurilor de canal, marcarea hidrantilor stradali, aceia mici si negri, o sa-i vedeti in poze mai ales pe langa gurile de canal, si, in fine, tot soiul de lucrari migaloase, realizate mai degraba manual, de catre echipele de muncitori, cu ciocanul, roaba, galeata si instrumentele de taiat piatra manual.
Au ajuns cu turnarea primului strat superficial de asfalt pana la capatul celalalt al strazii, urmand sa astepte incheierea acestor mici lucrari de fasonare manuala a tuturor brizbrizurilor pentru etapa finala, cea a asfaltarii definitive.
Speram sa se incheie intreaga lucrare pana la sfarsitul lunii noiembrie, caci 1 Decembrie este mare sarbatoare nationala, apoi urmeaza in lant toate celelalte sarbatori ale iernii, milioane de sarbatori, de nici n-o sa ne vedem capul de atata sarbatorit in fiecare zi. :)
Deci, daca toata lumea o sa sarbatoreasca, n-o sa mai aiba cine sa munceasca in decembrie, intelegeti unde bat? :)))
Iar din luna ianuarie, se stie, toata lumea intra in depresia "post sarbatorile de iarna", cand nimeni nu mai are chef sa munceasca.
De-aia zic, trebuie neaparat sa se incheie "Marea Asfaltare" a celor doua "autostrazi" pana la sfarsitul acestei luni, adica in urmatoarele doua saptamani si jumatate.
Pentru alte noutati, se stie.... Paparazzii raman vigilenti!
Tineti aproape. :)
12.11.2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Interior, exterior.
Inspiratie, expiratie.
Impresie, expresie.
Ganduri, cuvinte.
Oglindire.
:)