duminică, 21 mai 2023

Myosotis sau Floarea de Nu-ma-uita in jardiniere

 

Azi, duminica, in zi de mare sarbatoare a Sfintilor Imparati Constantin si Elena, am iesit la plimbare cu umbrela, desi inca nu ploua. Dar se anuntasera ploi, iar norii care acopereau cerul doreau sa confirme prognozele.

Da, in cele din urma a si plouat usor, apoi s-a oprit, apoi iar a inceput, si uite-asa am deschis si inchis umbrela de mai multe ori pe timpul plimbarii noastre.

Verdele crud este acum si la noi peste tot, oriunde intoarcem capul, dar tot ma uimeste frumusetea asta simpla a naturii, cu atatea forme de frunze minunate, cu striatii elegante, cu inflorescente in curs de deschidere sau altele, cum sunt corcodusii, abia incepand sa se scuture, in ploaie diafana de petale albe.

Si vorbeam azi cu Adrian, urcand un drum pietruit pe la marginea padurii inspre Trei Brazi, despre cat de entuziasmata am fost la inceput, in primul an dupa ce ne-am mutat aici, nu numai in legatura cu verdele padurii, ci si cu pietrele astea de pe drumurile montane, pietre de toate formele si marimile, care mai de care mai interesanta. :)

Si, pe bune, chiar toate mi se pareau maxim de interesante, de le-as fi luat pe toate acasa, de parca era pentru prima data in viata mea cand vedeam pietre de munte si vroiam sa le am pe toate! Toate mi se pareau speciale, deosebite, unice!! :))))

Dupa ce mi-am facut placerea, adunand cateva pietroaie mai mari si mai speciale decat toate :))), mi-a trecut nebunia aia cu pietrele. :))) 

Si acum imi plac, desigur, si inca mai am impulsul uneori de a ma apleca dupa vreuna care pare si mai speciala decat toate, dar nu mai duc acasa pietre. :)))

Acum duc acasa flori! :)))

Am avut si nebunia ferigilor, va amintiti, desigur. Doar asa, din maxima nebunie, a se citi "maxima pasiune", am ajuns sa avem in balcon trei ghivece uriase cu cate doua radacini de ferigi de padure in fiecare! :) 

Mi-a trecut si obsesia asta, cu ferigile, doar pentru ca imi dau seama ca nu avem unde sa le mai punem, nu din alt motiv. Voi ce credeati? :))))













Acum, odata cu inverzirea si inflorirea de primavara a naturii montane, ma uit din nou cu nesat in toate directiile ca sa vad ce-as mai putea aduna si duce acasa, inspre infrumusetarea "Cuibului nostru de Vulturi". :)

Nu ne mai permite spatiul pentru ghivece in plus, asa ca nu-mi ramane alta solutie decat sa le exploatez la maxim, optim, pe cele pe care le avem.

Asa ca azi, in timpul plimbarii, doar pentru ca ne-au iesit in cale (din nou!) niste tufe de floricele albastrele, ca cele culese odata cu menta, m-am decis ca si ele merita sa le acord o sansa de a fi puse in valoare la noi acasa. Florile astea cresc spontan pe aici, pe la munte, pe te miri unde, prin ierburi, nu le-am cules din terenul sau curtea nimanui, nu va ingrijorati.:)

Cu atat mai mult cu cate am vazut ca cele pe care le plantasem in jardiniere (in ziua cand am cules menta) erau bine-merci, vesele, proaspete si inflorite, semn ca s-au bucurat de replantare si ca le merge super bine la noi. 

Iar faptul ca am putut sa le iau foarte simplu, cu radacini cu tot, smulgandu-se incredibil de usor, mi-a inlesnit punerea in practica a intentiilor mele. Am adunat toata tufa aceea cu floricele albastrele si... am dus-o acasa. :))))

Dupa vreo doua ore de stat cu radacinile in apa, pentru a le atenua socul transplantarii, le-am impartit in trei: doua parti au ajuns in cele doua jardiniere, alaturi de muscate si lavande, iar a treia parte a ajuns in ghiveciul in care fusese suculenta aia care acum este in covalescenta in alt ghiveci mai mic. 

Le-am udat abundent cu apa, apoi le-am fotografiat la fereastra, unde sunt sigura ca se vor simti minunat. 










































Cat timp m-am ocupat eu in bucatarie de replantarea floricelelor, afara a plouat torential, intrand pe fereastra un minunat miros de ploaie de munte, de padure reavana, umeda, proaspat inverzita. 

Dupa ce am terminat, mi-a venit o alta idee. ))))

Dar, inainte de orice, am cautat mai intai pe internet mai multe detalii despre aceste floricele albastrele, caci tare frumoase, rezistente si usor regenerative mi s-au parut, incat mi-am dorit sa le identific numele. 

Si nu mica mi-a fost mirarea sa descopar ca ele sunt chiar flori de "Nu-ma-uita"! Sau Myosotis, cum mai sunt cunoscute dupa denumirea stiintifica. 

Nu stiu de ce, dar eu ramasesem cu impresia ca florile de Nu-ma-uita sunt mai scunde, in timp ce acestea culese de mine azi erau ca o tufa de vreo 20-30 cm inaltime. 

Citind in mai multe materiale, am constatat ca sunt chiar printre cele mai rezistente si mai recomandate flori de munte atat pentru gradini, cat si pentru ghivece, cu conditia sa fie udate constant si sa stea in semiumbra. Ceea ce se potriveste perfect cu pozitia ferestrei de la bucatarie, care este inspre rasarit. 

Voi lasa aici cateva pasaje din ce am spicuit de pe internet despre Myosotis, apoi voi continua cu ideea care mi-a mai venit dupa ce am incheiat subiectul florilor de Nu-ma-uita. ;-))

Myosotis Alpestris (Floarea de Nu Ma Uita)

Utilizare: borduri, ghivece, paturi, rocarii

Semanare (spatii protejate): februarie-aprilie

Semanare (camp): mai-august

Stratificare: circa 2 saptamani

Adancime semanare: la suprafata (semintele nu se acopera cu pamant)

Temperatura germinare: 15-20°C

Durata germinare: 14-30 zile

Distanta plantare: circa 20cm intre plante

Distanta plantare: 20-30cm intre randuri

Ciupire: varfurile rasadurilor trebuie ciupite

Inaltime: circa 40cm

Inflorire: aprilie-iulie (in urmatorul an)

Parfumata: da

Tip sol: nisipos, fertil, bine drenat

Aciditate sol: usor alcalin, neutru, acid

Expunere: zone insorite/ partial umbrite

Atractiva pentru albine: da

Autoinsamantare: da

Rezistenta la seceta: da

Rezistenta la inghet: -40°C

Protectie pe timpul iernii: nu

Boli si daunatori: mucegai, fungi

Fertilizare: se incorporeaza compost in sol inainte de plantare; se utilizeaza un ingrasamant granular

Toxica: poate cauza probleme respiratorii

https://seminteflori.com/produs/nu-ma-uita-forget-me-not-blue-ball-myosotis-alpestris/


Cum sa plantezi Myosotis (Floarea de nu ma uita). Ingrijire, inmultire, conditii de crestere

Floarea de nu ma uita (Myosotis) este delicata si, desi isi are originile in Noua Zeelanda, este o prezenta constanta in gradinile din Asia, Europa sau America de Nord. Afla cum sa cresti aceasta planta la tine in gradina. Sfaturi despre ingrijire, inmultire si conditii de crestere.

Cele mai multe flori de nu-mă-uita sunt caracterizate de flori cu cinci petale plate. Există însă și specii, precum Myosotis albă sau Myosotis aurea, care au flori albe și galbene.

Floarea de nu-mă-uita crește cel mai bine în munți, în păduri și în zonele cu soluri umede, la o altitudine care variază de la 700 la 2.800 de metri.

Este foarte parfumată seara și noaptea.

https://cumsa.ro/casa-gradinarit/cum-sa-plantezi-floarea-de-nu-ma-uita-ingrijire-inmultire-conditii-de-crestere/

Inmultirea la Floarea de nu ma uita se face fie prin seminte, fie prin butasi.  Semintele sunt usor de plantat. Este de ajuns sa le pui pe solul reavan, fara sa le acoperi. Este important sa pulverizezi apa direct pe ele in fiecare zi, pana germineaza. Trebuie sa mai stii ca treaba asta se face cu aproximativ 6-8 saptamani inainte de ultimul inghet.

Este necesar sa iti spun ca planta se poate inmulti si singura prin seminte, dar si ca poti semana si in interior, in ghivece de 5-7,5 centimetri. Este important sa asiguri o temperatura cuprinsa intre 18 si 22 de grade Celsius si sa verifici constant cresterea si umiditatea de la nivelul solului.

De obicei, in aceste conditii, germinarea are loc in 10-14 zile. Dupa aceasta, planta va avea nevoie de aproximativ un an pentru a ajunge la maturitate si a inflori.

Atentie! Este recomandata plivirea culturii, dar abia dupa ce apar primele frunze adevarate. Tine cont ca prima pereche de frunze care apare sunt „frunze de seminte‟. Asteapta a doua pereche de frunze sa apara, acestea fiind frunzele adevarate.

Divizarea rizomilor la Floarea de nu ma uita se face cat mai devreme primavara si este recomandata mai ales la plantele perene, care tind sa faca mai putine flori cu trecerea timpului. O astfel de procedura este recomandata o data la 3-5 ani si se face extrem de simplu.

Trebuie sa sapi in jurul plantei si apoi sa divizezi planta manual, avand grija ca noua ta planta sa aiba radacini si cateva tulpini sanatoase pentru a se putea dezvolta singura.

Apoi, plantezi ambele jumatati de Floare de nu ma uita si cam asta este tot… bine, ai grija sa faci plantarea intr-un sol bine drenat si nu uita sa asiguri necesarul de apa al plantei. Inmultirea prin butasi se face vara.

https://cumsa.ro/casa-gradinarit/cum-sa-plantezi-floarea-de-nu-ma-uita-ingrijire-inmultire-conditii-de-crestere/

Conditii de crestere Myosotis (Floarea de nu ma uita)

Floarea de nu ma uita (Myosotis) se simte bine intr-un sol bogat in substante nutritive, bine drenat, cu fertilitate moderata si un pH neutru-slab alcalin.

Udarea se va face regulat, folosind cantitati suficiente de apa, astfel incat pamantul sa se mentina reavan. Daca ai cultivat planta in ghiveci, atunci trebuie sa faci tot posibilul ca apa sa nu stagneze in sol. Asigura-te ca versi apa din farfuria in care tii ghiveciul.

Floarea de nu mai uita are nevoie de lumina, asadar prefera spatiile luminoase, insorite, in care soarele sa ajunga usor la plante macar dimineata si spre amiaza. Se simte bine si in spatiile semiumbrite.

Trebuie sa stii ca este o planta care rezista la inghet.

https://cumsa.ro/casa-gradinarit/cum-sa-plantezi-floarea-de-nu-ma-uita-ingrijire-inmultire-conditii-de-crestere/

Ingrijire Myosotis (Floare de nu ma uita)

Fertilizarea la Floarea de nu ma uita este recomandata bilunar in perioada de crestere. Sunt indicate ingrasamintele specifice plantelor decorative prin flori.

Este foarte important sa elimini florile uscate sau ofilite de fiecare data cand apar. Cum florile rezista cateva zile dupa care incep sa se ofileasca, este recomandat sa faci asta de doua ori pe saptamana.

Iti reamintesc ca udarea se face moderat. Astfel, primavara se recomanda sa uzi aceste plante doar daca nu ploua afara.

Totusi, daca o sa cresti floarea in spatii interioare, atunci trebuie sa ai mare grija sa asiguri necesarul de apa. Apoi, pe timpul verii, este necesar sa oferi apa mai des florilor, mai ales in saptamanile mai calduroase.

Totodata, trebuie sa mai stii ca este o planta care, tocmai pentru ca se poate inmulti si singura prin seminte, poate avea tendinta de a-ti invada gradina.

Asadar, fii foarte atent si scoate plantele care rasar in alte parti ale gradinii decat cele destinate la lor. Poti folosi aceste plante in spatiile in care umiditatea este prea mare pentru a sustine radacinile altor flori.

https://cumsa.ro/casa-gradinarit/cum-sa-plantezi-floarea-de-nu-ma-uita-ingrijire-inmultire-conditii-de-crestere/

Boli si daunatori Myosotis (Floare de nu ma uita)

In gerenal, Floarea de nu ma uita este rezistenta la boli si la daunatori. Cele mai multe probleme apar din cauza conditiilor de mediu care nu ii sunt prielnice, cum ar fi umiditatea excesiva la nivelul solului, caz in care apare fainarea sau mucegaiul.

In plus, pot sa mai apara diverse pete la nivelul frunzelor, inclusiv petele ruginii. Mai sunt intalnite, tot din cauza umiditatii mari, putrezirea radacinilor si putrezirea coroanei.

Floarea de nu mai uita este afectata si de infectii funcide. Printre daunatori mentionam afidele, melcii cu si fara cochilie si gandacii de purici.

https://cumsa.ro/casa-gradinarit/cum-sa-plantezi-floarea-de-nu-ma-uita-ingrijire-inmultire-conditii-de-crestere/







Mbuuun.... ce idee mi-a venit? :)))))

Tot facandu-mi de lucru prin bancon, pe la frunzele de menta, pe care trebuia sa le mai rasfir din cand in cand, ca sa se usuce uniform, fiind stratul cam gros si fiindu-mi teama sa nu mucegaiasca, m-am mai uitat la ghiveciul cu ultima feriga, cel  pe care l-am mutat din bucatarie si in care am infipt toate crengutele de Cununita miresii. Numai unele din aceste crengute au frunze proaspete, celelalte sunt in acelasi stadiu: nici-nici. 

M-am decis sa nu le smulg pe cele care nu au inca frunze, caci, cine stie, poate se prind cu intarziere.

Totusi, mi s-a parut ca ghiveciul ala este cam golas. Feriga aia a dat doar cateva frunze, este inca in faza de adaptare, abia a trecut de prima iarna la noi in balcon, poate abia la anul sa se dezvolte precum prima feriga de padure, care a trecut de doua ierni, si care acum este foarte stufoasa in frunze (pun poze mai jos si cu ea).

Asa ca m-am hotarat sa plantez printre crengutele alea cateva fire din menta pe care o aveam pusa prin bucatrie, in vase cu apa. Unele aveau deja mustati, caci se stie ca menta se prinde foarte repede.

Zis si facut. Am umplut ghiveciul cu feriga cu mai multe plantute de menta. Voi vedea ce se intampla in timp. Un lucru ma mai pune pe ganduri... oare n-ar trebui sa le aduc si niste urzici cu radacini in ghiveciul ala? Caci pe deal, de unde le-am luat, ele cresteau impreuna, intr-o perfecta simbioza! Si poate recoltam si ceva urzici la anul, nu numai menta! Ca de la ferigi... doar frumusetea! :))

Cu ocazia asta, ca tot eram in balcon, am desfacut si cel de-al doilea suport de uscat haine si am impartit in doua frunzele de menta puse la uscat. Astfel, stratul de frunze este mai subtire pe ambii suporti si speram sa se usuce mult mai repede si mai bine.

Pai, daca tot avem "gradina" in balcon, sa ne ocupam de ea, nu-i asa?! 

Plantam, replantam, punem plante companion, plivim, facem rotatia culturilor, recoltam.... din astea....!!! :))))















 


Pana mi-am terminat eu toata activitatea de gradinarit pe ziua de azi, s-a oprit si ploaia si a iesit si soarele dintre nori. 

Mai exact, s-a disipat intregul plafon de nori, ramanand un cer albastru, curat si senin, deasupra unui Predeal luminat dulce de lumina de miere a apusului. 







21.05.2023

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Interior, exterior.
Inspiratie, expiratie.
Impresie, expresie.
Ganduri, cuvinte.
Oglindire.
:)