miercuri, 25 septembrie 2019

Lapsusul si Revolutia Franceza




Ieri, cand imi redactam textul din postarea anterioara, am avut un lapsus, unul greu, care m-a chinuit si m-a muncit teribil si pe care n-am reusit sa-l deslusesc, motiv pentru care am folosit alt cuvant, oarecum sinonim.

Aseara, pe cand stateam noi doi in liniste, ascultand muzica in noapte, relaxati, mi se trezeste piticul responsabil cu lapsusul si incepe din nou sa ma zbarnaie la cap ca el n-a gasit cuvantul in cauza si ca nu se poate relaxa. Asa ca zic cu voce tare:

- Stii, sufletel, azi, cand scriam postarea aia, am avut un lapsus greu. Nici acum n-am rezolvat dilema.
 

- Despre ce era vorba? - ma intreaba Adrian dispus in a investiga si a descoperi impreuna misterul cuvantului cu pricina.
 

- Pai, sa-ti spun. Era ceva, cumva, cam ca "diversiune", doar ca nu era "diversiune". Eu m-am chinuit sa-mi amintesc si n-am reusit, asa ca am folosit "diversiune", dar nu era "diversiune". E un cuvant legat de Revolutia Franceza, intelegi?.
 

- Si cam despre ce era vorba?
 

- Pai, in primul rand era ceva legat de Revolutia Franceva. Stii, Beretele albe, Beretele albastre... un fel de actiune revolutionara, organizata in secret...
 

- Ah, "diversiune"! - zice el decisiv.
 

- Nu, nu-i "diversiune". Era asa, ceva care se face ilegal si care da peste cap planurile opresive.
 

- Pai, da, "diversiune"! - concluzioneaza.
 

- Nu, sufletel, nu-i "diversiune", altul e cuvantul. E unul si mai specific. Unul legat de Revolutia Franceva, mai degraba. Offff... Are ceva legatura cu actiunile subversive, organizate de grupurile de combatati revolutionari francezi in timpul Revolutiei Franceze.
 

- Pai, daca e vreun cuvant specific, frantuzesc, nu stiu ce sa zic....
 

- Nu-i neaparat legat numai de Revolutia Franceza, dar asta mi-a venit in minte in primul rand. Uite, sa zicem ca, in razboaiele mondiale duse de nazisti, un tren incarcat de arme este aruncat in aer de grupurile de revolutionari francezi pentru a nu ajunge pe front si pentru a le zadarnici nemtilor planurile de razboi.
 

- Ah, sabotaj.
 

- Asta era! Bingo! Eh, vezi? Revolutia Franceza, cum spuneam!

Din DEX:
SABOTÁJ s.n. Distrugere, stricare conștientă a unui lucru, a unei mașini etc. pentru a zădărnici o acțiune, un proces etc.; împiedicarea, frânarea intenționată a realizării unui lucru, a unei acțiuni. [< fr. sabotage].
ABOTÁJ ~e n. Acțiune de zădărnicire intenționată a unui lucru sau a unei activități /<fr. sabotage






Din Gradina lui Dumnezeu: 25.09.2019

***


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Interior, exterior.
Inspiratie, expiratie.
Impresie, expresie.
Ganduri, cuvinte.
Oglindire.
:)