marți, 22 aprilie 2025

Maria Magdalena - doar Ea si-a meritat Invierea

 

Motto: "Mitul Mariei Magdalena ca desfrânată pocăită se află numai în tradiția bisericească apuseană. În Biserica răsăriteană ortodoxă, ea continuă să fie cinstită ca ceea ce era în realitate: întocmai cu apostolii, apostol al apostolilor, sfântă, martora Învierii."

Doar ea I-a ramas lui Iisus alaturi, de la inceput pana la sfarsit. Ea a fost singura care I-a fost martor al Invierii Lui si prima care a raspandit Vestea Invierii Lui.

Ceilalti...? Toti au fugit infricosati... toti s-au dezis de El... toti I-au intors spatele... toti s-au indoit... Ba, mai mult decat atat, a si fost TRADAT! Nici unul n-a crezut... nici unul nu i-a ramas aproape cand i-a fost cel mai greu... nici unul nu i-a oferit TOTUL. 

Doar Ea - Maria Magdalena. 

Motto 2: În 2017, Congregaţia pentru Cultul Divin a publicat un decret cu care, "din dorinţa expresă a Papei Francisc", celebrarea sfintei Maria Magdalena, care era comemorare obligatorie, este ridicată la gradul de sărbătoare (se sarbatoreste in fiecare an pe 22 iulie - anul acesta cade peste exact 3 luni de azi, 22 aprilie, a 3-a zi de Pasti). 

Papa Francisc (care tocmai a murit ieri, 21 aprilie 2025) a luat această decizie "pentru a semnifica relevanţa acestei femei care a arătat o mare iubire faţă de Cristos şi a fost atât de iubită de Cristos".



Maria Magdalena (în ziua de Florii)

Autor: Liliana Pascanu 

 

La porţile cetăţii mulţimea se adună.

Sosirea Lui în templu e, parcă, sărbătoare.

Covor îi fac din lauri, din flori îi fac cunună

Şi îl petrec în strigăt ca la însurătoare.

El însă ştie. Crucea-L aşteaptă pe cărare.

Şi-n fiecare zâmbet e-o piatră ce-L loveşte,

În fiecare floare El vede-a lor uitare

Şi simte mâna care deja îl biciuieşte.

 

Din fiecare vorbă ce-acum e bucurie

El gustă picătura pelinului, amară.

Uralele mulţimii se vor sfârşi. El ştie.

S-or transforma în fiere şi-n vorbe de ocară.

El vede înainte. A lor îmbrăţişare

E drumul spre Golgota în chin şi umilinţă.

Norodul îl îmbie spre-a Sa crucificare.

Şi, totuşi, El îl iartă - e numai neştiinţă.

 

Din toată adunarea ce astăzi îl aclamă

O singură făptură îi va purta solia.

Mariei Magdalena, ascunsă sub maramă,

Îi simte neclintită iubirea, bucuria.

Doar ea îi este-alături mereu pe-această cale,

Ea-l crede, îl urmează, sub Cruce îl jeleşte,

Şi, după ce învinge a Morţii cruntă Vale,

Ea, fără îndoială, e prima ce-L primeşte.

 

Ea răspândeşte vestea minunii Învierii,

Ea îi aşteaptă-n suflet Cuvântul şi Chemarea,

Ea rupe, prin credinţă, destinul Decăderii,

Ea e dovadă vie - Iubirea e salvarea.

Ea este ucenicul care nu se dezminte.

Ea ştie Adevărul. Ea-L simte. Îl trăieşte.

Ea este cea prin care aducerea aminte

Se-aprinde, luminează şi se desăvârşeşte!

 


Mireasa Cerului

Autor: Liliana Pascanu 

 

Aş vrea să fiu Floarea de Crin care cântă

În zorii de ziuă, spre Soare dansând,

Să-mi fac din petale o rochie sfântă

De albă de mireasă, aievea visând.

Aş vrea să-I fiu albă, plăcută mireasmă,

Altarul să-mi plângă de dor răscolit,

Prin genele-albastre din catapeteasmă

Să-L văd cum m-aşteaptă Acela dorit.

 

Aş vrea să fiu Floarea de Crin care ştie

Că toată durerea în veci s-a sfârşit,

Că trupul Luminii de-acum o să-mi fie

Alături de sufletul meu înflorit.

Aş vrea să-I fiu pas peste albe covoare,

Gustând din corolă parfumul de mir,

Curată minune să-I fiu la picioare,

Boboci nesfârşiţi de Iubire pe-un fir.

 

Aş vrea să-I fiu Floare de Crin la icoana

La care mă-nchin dimineaţa, în zori.

Nectarul din mine să-I fie pomana

La nunta-I finală cu albele-mi flori.

Pe frunte aş vrea o cunună de stele,

Şi-n poală de rochie a Lunii sclipiri

În piept numai raze de Soare, fidele,

Să-mi fie eternele mele zidiri.

 

Aş vrea să fiu Floarea de Crin adorată

De Cel către care, smerită, păşesc,

Să-mi ierte polenul acela de fată

Pierdut printre genele care-L privesc.

Să-mi şteargă trecutul ce încă mă doare,

Nuntirea să-mi fie curatul Hotar,

Senină, deplină şi caldă uitare

Să-mi fie, prin voal de mireasă, un Dar.

Spălarea picioarelor

Autor: Liliana Trif

"Nu sunt decât o altă Marie la picioarele Domnului meu."

 

Cu undelemn îți curăț praful, Doamne,

de pe picioare. Talpa o să-ți șterg

cu părul lung și-apoi să mă condamne

toți fariseii. Lângă Tine merg

 

oriunde-o să mă chemi, căci nicio cruce

nu mă-nspăimântă-acum, când știu că Tu

de roaba ta, aminte-Ți vei aduce,

acolo-n rai. Întâmpină-mă cu

 

Lumină din Lumina Învierii,

că am urcat desculță pe Tabor

și am simțit piroanele durerii

intrându-mi până-n suflet. N-o să mor.

 

Călătoria mea de-aici începe,

din sângele ce mi-a răscumpărat

căderea în păcat să pot pricepe

cât mă iubești, Iisuse! Mi-ai iertat

 

și rătăciri pe care nu le iartă

a lumii lege, de-aia voi veghea

să țin deschis-a sufletului poartă

și să mă-nvrednicesc a-ți curăța

 

picioarele cu mir de colbul serii

pe care-ai străbătut-o să-mi aduci

Lumina și speranța Învierii

și lacrima din ochi să mi-o usuci.


Ghetsemani

Autor: Zorica Lațcu

 

Picioarele spălate de plânsul Magdalenii

Se frânseră. Sub raza divinei milostenii

Iisus căzu în rugă, cu fața-nsângerată,

Și greu, în pacea nopții, rosti cuvântul: Tată,

 

Îți simt durerea sfântă și grija părintească,

Mă doare mila caldă ce vrea să mă-nvelească,

Mă tulbură iubirea și jalea de Părinte.

Când sângele va curge prinos al jertfei sfinte,

 

Când urletul mulțimii va cere de la Tine

Să osândești pe Domnul luminilor depline,

Când voi sorbi pe Cruce buretele cu fiere,

Când Fiul Tău cădea-va, sub bici, fără putere,

 

Când sfârtecându-mi trupul în drumul alb de țară

Voi duce spre Golgota cereasca mea povară,

Părinte-al meu, în milă să nu-ți uiți legământul,

Mă lasă cu durerea să mântuiesc pământul.

 

Să nu-ți aduni blestemul și fulgerele toate,

Ca să oprești mânia neputincioasei gloate;

Nu-i pedepsi pre dânșii cu ploaie de pucioasă,

În marea Ta Iubire mă uită și mă lasă,

 

Mă lasă, Doamne-al milei, să nu-ți mai simt Iubirea,

Să știu că nu-mi ajunge la Tine tânguirea.

Te-mbracă azi în haina lucirilor de stele

Cu bucuria sfântă a Învierii mele.

 

Ca să nu știu cât suferi în lumile-ți senine,

Părinte, fă să treacă paharul de la mine.

Iisus ridică fruntea și-ncepe să coboare.

O aripă de înger 'l-atinse cu răcoare.

„Dimineața, în Duminica Paștelui, nu mă gândesc la cozonaci, iepurași sau ouă, ci la Ea — Maria Magdalena — singură la mormânt, plângând.

Când toți ceilalți au fugit, când speranța părea stinsă, ea a rămas. Nu pentru că se aștepta la înviere, ci pentru că iubea. Ea a urmat pe cel ce o văzuse deplin, a vindecat-o profund și a purtat o înțelepciune atât de strălucitoare încât a renunțat la tot pentru a umbla în lumina ei. Când a fost întrebată de ce a rămas, Biblia notează răspunsul ei,

“Unde altundeva să mă duc? ”

Aceasta este inima adesea trecută cu vederea a Paștelui: o femeie, credincioasă în întuneric. Primul martor al lui Hristos înviat. Cea care l-a văzut nu cu ochii, ci cu limpezimea iubirii.

Maria Magdalena a fost mult timp neînțeleasă, numită greșit, dezaliniată, ignorată și redusă la tăcere. Cu toate acestea, sub distorsiuni se află o prezență puternică - un învățător spiritual, căutător, vindecător și mistic în propriul ei drept. Ea este numită în „Evanghelia Mariei, „femeia care le cunoștea pe toate”. Sursele timpurii o numesc apostolii. Alții spun că ea a fost cea pe care Iisus a iubit-o cel mai profund - nu cu posesivitate, ci cu recunoaștere. O oglindă sacră.

După răstignire, legenda spune că ea a călătorit în Franța, purtând învățăturile sale în inimă. Acolo și-a trăit restul vieții într-o peșteră de lângă Sainte-Baume - departe de scaunele puterii, dar aproape de liniștea în care vorbește spiritul. Pelerinii pășesc și astăzi pe acea cărare de munte, căutând chipul feminin al devotamentului, înțelepciunii și focului.

Într-adevăr, a ei este povestea Divinului Feminin ascuns. Cineva trebuie să caute cu sârguință. Cineva trebuie să sape pentru a o găsi. Trebuie să plângi la mormânt. Dar când este găsit - oh, cum schimbă totul.

Maria Magdalena ne amintește că a iubi lumina este ușor. Să iubești prin întuneric - asta este sfânt.

De Paști, mă întorc la lucrările mele ale ei. O rugăciune vizuală. Un mod de a-și ține prezența în cameră. Ea este încă aici, în fiecare inimă care alege Iubirea chiar și atunci când povestea pare terminată. În fiecare femeie care refuză să uite ceea ce știe. În fiecare suflet care așteaptă la mormânt - nu pentru dovezi, ci pentru că Dragostea este demnă de loialitate.

"Cea care era plină de lumină... a umblat cu Domnul, iar când el a plecat, ea a urmat. ”

— din Evanghelia Mariei

S-ar putea să ne găsim într-o lume plină de întuneric și nesiguri unde duce calea noastră. Fie ca noi să-i urmăm calea devotamentului sacru. De înțelepciune dincolo de doctrină. De prezență în întuneric.

Și fie ca noi să recunoaștem Divinul când Ea ne strigă numele.

“Maria de Magdala”

 

Maria Magdalena este cunoscută ca apostolul apostolului.

Întruparea și Uniunea ei divină cu Flacăra ei Gemană Iubită, Iisus Hristos, adusă prin podul dintre Cer și Pământ. Cu această ancorată, ea a stat pentru ambele aspecte ale ființei pe deplin umane și pe deplin divine.

Maria Magdalena reprezintă o dragoste neclintită, la care avem cu toții acces prin vulnerabilitatea din inimă. Ea înțelege că dragostea face toate lucrurile sacre de la animale la îngeri, de la cele mai sărace la cele mai puternice. Dragostea este cea care vede valoarea inerentă a tuturor lucrurilor. Dragostea este cea care rămâne chiar și în cele mai întunecate momente și moartea.

Acesta este motivul pentru care ea a fost atât de iubită lui Iisus.

Ea nu a căutat niciodată să îl urmeze, în schimb, a devenit adevăratul ei sine. Ea i-a fost parteneră egală și însoțitoare iubită în învățături și transmisie.

Marea iubire a Mariei Magdelene a adus învierea.

Ea i-a stat alături și a fost ultima în picioare când Iisus trecea pe cruce, a asistat și ea la ridicarea lui.

Maria Magdalena detine oul cosmic al renasterii, a trecut prin cele 7 etape ale invataturilor secrete pe care Iisus i le-a dat pentru a ajunge la suflet, sau la nous, care este cel mai inalt punct al sufletului. În această uniune sacră cu sufletul ei este ceea ce i-a permis să-l vadă pe Hristos înviat.

Maria Magdalena ne amintește tuturor că avem puterea de a primi viziuni din interior. Că suntem demni de o asemenea apropiere de Divin pentru că asta este și jumătatea a ceea ce înseamnă să fii cu adevărat om.

Există o punte între Cer și Pământ. Cea mai adevărată biserică în care putem intra este inima noastră și aceasta este puterea noastră acolo unde dragostea nu se termină niciodată. Ea te întreabă unde nu a ajuns dragostea ta sau în ce locuri nu a atins încă dragostea ta? Aduceți iubire oriunde dragostea încă nu a ajuns sau atinsă. (Abigail Stellar Shekinah)

 

„Au încercat să o şteargă.

Au etichetat-o greşit.

I-au rescris numele cu rușine ca să uităm adevărul.

Dar Maria Magdalena nu a fost niciodată pierdută. Ea nu a fost niciodată distrusă.

Ea nu a fost niciodată salvată de Yeshua pentru că a mers alături de el ca o flacără egală.

Cea care ți s-a spus că este o prostituată era, într-adevăr, o Preoteasă în Flacără, o păstrătoare a descendenței, un pergament viu al codurilor divine ale lui Hristos feminin

Ea l-a uns pe Yeshua înainte de moartea lui nu pentru că îl venera, ci pentru că i-a recunoscut sufletul, iar el l-a recunoscut pe al ei

Au venit aici ca o pereche.

Nu ca profesor și student, ci ca oglindă și oglindă. Flacără și flacără. Magdalena era Turnul, nu un loc, ci un titlu. Un stâlp între lumi. Un gardian al uniunii sacre și al reînvierii pântecului.

După răstignire, nu a dispărut. Ea a purtat codurile Graalului Viu, a fugit în Galia și a început să ancoreze adevărata cale a lui Hristos, nu prin predicare, ci prin prezență, ungere și aducere aminte.

Flacăra ei nu s-a stins niciodată.

Era ascunsa în liniile de sânge.

Era protejata în pergamente.

A fost îngropata în templele Pământului și coridoare de vis, așteptând exact acest moment.

Și acum se ridică din nou.

Nu în biserici.

Nu în teologie.

Dar în tine.

În femeia care își revendică vocea sacră.

În omul care se înmoaie în amintirea divină.

În flăcările gemene regăsindu-ne, nu pentru romantism, ci pentru misiune.

Magdalena nu este un mit.

Ea este un subiect actual.

Când simți durerea de a te întoarce acasă,

când plângi fără motiv sub lună plină,

când inima ți se rupe în prezența Adevărului...

Asta e ea.

Ea a fost de așteptare. Nu de lăudat, ci de luat aminte. Și când destui dintre noi ne amintim... Turnul se va ridica complet.

Și în sfârșit vom merge din nou în Adevărul a ceea ce nu a fost niciodată pierdut.

Flacăra Magdalenei trăiește. Și ea este cu noi acum.

- Zachary pescary

Leroy Ifeanyi Okoroha, Gregg Braden Bruce Lipton Joe Dispenza FANS NZ

Maria Magdalena

Autor: Astrid Madeleine Wyke

 

Înainte ca lumea să o numească curvă...

înainte ca biserica să-i îngroape povestea sub secole de rușine...

Maria Magdalena a fost omologul.

Nu un adept.

Nu un trecător.

Dar egalul.

Frecvența feminină a conștiinței lui Hristos.

În timp ce alții se împrăștiau...

Ea a rămas.

A plâns la mormânt...

A așteptat în tăcere...

și a devenit prima care a privit lumina răsăritului.

Ea a fost martoră la înviere.

A simțit-o în oasele ei.

Și-a auzit numele rostit de divin.

Și în acel moment...

cel mai sacru adevăr a fost dezvăluit:

Viața este eternă.

Dragostea depășește forma.

Femininul nu a fost niciodată secundar...

Ea era portalul.

Iisus poate că a purtat lumina..

dar Maria a purtat amintirea.

Cunoaşterea.

Codurile.

Evanghelia care nu ar putea fi scrisă niciodată cu cerneală...

pentru că întotdeauna a fost menita să fie simțită.

Și poate asta e adevărata Evanghelie...

Că moartea nu este sfârșitul.

Această înălțare este reală.

Că divinul trăiește în noi...

în durerea noastră...

în devotamentul nostru...

în întoarcerea noastră la adevăr.

Învierea nu a fost un miracol pentru un singur om.

A fost o profeție.

O moștenire.

... pentru noi toți.

O chemare de a ne aminti că nicio parte din tine nu este vreodată pierdută cu adevărat.

Nu părțile care s-au rupt.

Nu părțile care rătăcesc.

Nu părțile care au fost răstignite de viață.

Se ridică și ei.

Acest Paște...

Onoreaza Magdalena din noi toți.

Cea care rămâne.

Cea care știe.

Cea care nu are nevoie de amvon ca să fie sfântă.

Și îl onorează pe Hristos nu doar ca pe un mântuitor...

ci ca o oglindă a ceea ce este posibil atunci când întruchipăm iubirea...

și moare tot ce este fals.

S-a ridicat.

Şi-a amintit.

Și povestea lor încă trăiește în noi.


Cine era cu adevărat Maria Magdalena?

În 2017, Congregaţia pentru Cultul Divin a publicat un decret cu care, "din dorinţa expresă a Papei Francisc", celebrarea sfintei Maria Magdalena, care era comemorare obligatorie, este ridicată la gradul de sărbătoare. Papa a luat această decizie "pentru a semnifica relevanţa acestei femei care a arătat o mare iubire faţă de Cristos şi a fost atât de iubită de Cristos", a explicat secretarul dicasterului, arhiepiscopul Arthur Roche. Dar cine era Maria Magdalena, pe care Toma de Aquino a definit-o "apostola apostolilor"?

Magdala

În Evanghelii se citeşte că era originară din Magdala, sat de pescari pe malul apusean al lacului Tiberiadei, centru comercial hitit denumit în greacă Tarichea (peşte sărat). Aici, în anii Şaizeci din secolul al XX-lea a fost făcută o extinsă campanie de săpături arheologice de franciscanii de la Studium Biblicum Franciscanum din Ierusalim: a ieşit la iveală o vastă porţiune a ţesutului urban care cuprinde, printre altele, o mare piaţă cu quadriportici, o vilă mozaicată şi un complex termal complet. Cu săpăturile ulterioare franciscanii au readus la lumină şi importante resturi de structuri portuare. Într-o zonă adiacentă, în proprietatea Legionarilor lui Cristos, o campanie de săpături începută în 2009 a permis în schimb găsirea sinagogii citadine, una dintre cele mai vechi descoperite în Israel: prin poziţia sa, pe drumul care leagă Nazaret şi Cafarnaum, se consideră că probabil a fost frecventată de Isus.

Echivocurile cu privire la identitate

Maria Magdalena îşi face apariţia în capitolul 8 al Evangheliei lui Luca: Isus mergea prin cetăţi şi sate anunţând vestea cea bună a împărăţiei lui Dumnezeu şi erau cu El cei doisprezece şi câteva femei care au fost vindecate de duhuri rele şi de infirmităţi şi îi slujeau cu bunurile lor. Între ele era "Maria, numită Magdalena, din care ieşiseră şapte diavoli". Aşa cum a scris cardinalul Gianfranco Ravasi, "în sine, expresia [şapte diavoli] putea indica un foarte grav (şapte este numărul plinătăţii) rău fizic sau moral care a lovit femeia şi de care Isus a eliberat-o. Însă tradiţia, care durează până astăzi, a făcut din Maria o prostituată şi asta numai pentru că în pagina evanghelică precedentă - capitolul 7 din Luca - se relatează istoria convertirii unei anonime "păcătoase cunoscute din cetatea aceea", care a uns cu untdelemn parfumat picioarele lui Isus, oaspete în casa unui cunoscut fariseu, le-a udat cu lacrimile sale şi le-a şters cu părul său". Astfel, fără nicio legătură textuală reală, Maria din Magdala a fost identificată cu acea prostituată fără nume.

Dar există un echivoc ulterior: de fapt, continuă Ravasi, ungerea cu untdelemn parfumat este un gest care a fost făcut şi de Maria, sora lui Marta şi Lazăr, într-o ocazie diferită (In 12,1-8). Şi astfel, Maria din Magdala "va fi identificată de unele tradiţii populare chiar cu această Maria din Betania, după ce a fost confundată cu prostituata din Galileea".

Eliberarea de rău

Chinuită de un rău foarte grav, a cărui natură nu se cunoaşte, Maria Magdalena aparţine aşadar acelui popor de bărbaţi, femei şi copii în multe moduri răniţi pe care Isus îi scapă de disperare redându-i vieţii şi afectelor lor cele mai dragi. Isus, în numele lui Dumnezeu, săvârşeşte numai gesturi de eliberare de rău şi de răscumpărare a speranţei pierdute. Dorinţa umană după o viaţă bună şi fericită este corectă şi aparţine intenţiei lui Dumnezeu, care este Dumnezeu al grijii, niciodată complice al răului, chiar dacă omul (din afara şi dinăuntrul religiei) are mereu ispita de a-l imagina ca un samavolnic cu intenţii indescifrabile.

Sub cruce

Maria Magdalena apare iarăşi în Evanghelii în momentul cel mai teribil şi dramatic al vieţii lui Isus. În alipirea sa fidelă şi tenace de Învăţător îl însoţeşte până la Calvar şi rămâne, împreună cu alte femei, ca să privească de departe. Este apoi prezentă când Iosif din Arimateea depune trupul lui Isus în mormânt, care este închis cu o piatră. După ziua de sâmbătă, în dimineaţa primei zile a săptămânii - se citeşte la capitolul 20 din Evanghelia lui Ioan - se întoarce la mormânt: descoperă că piatra a fost dată la o parte şi aleargă ca să-l anunţe pe Petru şi pe Ioan, care, la rândul lor, vor alerga la mormânt descoperind lipsa trupului Domnului.

Întâlnirea cu Cel Înviat

În timp ce cei doi discipoli se întorc acasă, ea rămâne, în lacrimi. Şi începe un parcurs care de la necredinţă se deschide progresiv la credinţă. Aplecându-se spre mormânt observă doi îngeri şi le spune că nu ştie unde a fost pus trupul Domnului. Apoi, întorcându-se, îl vede pe Isus dar nu-l recunoaşte, crede că este paznicul grădinii şi când El o întrebă de ce plânge şi pe cine caută, ea răspunde: "«Domnule, dacă l-ai luat tu, spune-mi unde l-ai pus şi mă voi duce să-l iau». Isus i-a spus: «Marie!»" (In 20,15-16).

În această privinţă Carlo Maria Martini comenta: "Am fi putut să ne imaginăm alte moduri de a se prezenta. Isus alege modul cel mai personal şi cel mai nemijlocit: apelarea pe nume. În sine nu spune nimic pentru că «Maria» poate să-l pronunţe oricine şi nu explică învierea şi nici faptul că Domnul e cel care o cheamă. Însă toţi înţelegem că acea apelare, în acel moment, în acea situaţie, cu acea voce, cu acel ton, este modul cel mai personal de revelare şi care nu-l priveşte numai pe Isus, ci pe Isus în raportul său cu ea. El se revelează ca Domnul său, acela pe care ea îl caută".

Dialogul la mormânt continuă: Maria Magdalena, "întorcându-se, i-a spus în evreieşte: «Rabbuni» - care înseamnă «Învăţătorule». Isus i-a zis: «Nu mă reţine, pentru că nu m-am urcat încă la Tatăl, dar du-te la fraţii mei şi spune-le: Mă urc la Tatăl meu şi Tatăl vostru, la Dumnezeul meu şi Dumnezeul vostru». Maria Magdalena a venit la discipoli şi le-a vestit că l-a văzut pe Domnul şi că el i-a spus acestea" (In 20,16-18).

Maternitatea Magdalenei

"Magdalena este prima dintre femeile care l-au urmat pe Isus care îl proclamă ca Acela care a învins moartea, prima apostolă care vesteşte bucurosul mesaj central al Paştelui", afirmă teologa Cristiana Dobner, carmelitană desculţă. "Ea exprimă maternitatea în credinţă şi a credinţei adică acea aptitudine de a genera viaţă adevărată, o viaţă de fii ai lui Dumnezeu, în care travaliul existenţial comun oricărui om îşi are destinul său în învierea şi în veşnicia promise şi inaugurate de Fiul, «primul născut» dintre mulţi fraţi (Rom8,29). Cu Maria Magdalena se deschide acea lungă ceată, şi astăzi mai puţin cunoscută, de mame care, de-a lungul secolelor, s-au încredinţat naşterii de fii ai lui Dumnezeu şi se pot alătura părinţilor Bisericii: împreună cu patristica există, ascunsă dar prezentă, şi o matristică.

Decizia lui Francisc este un dar frumos, expresie a unei revoluţii antropologice care atinge femeia şi cuprinde întreaga realitate eclezială. De fapt, instituirea acestei sărbători nu trebuie citită ca o revanşă femeiască: s-ar cădea în mod nesăbuit în mentalitatea egalitarismului. Semnificaţia este cu totul alta: a înţelege că bărbatul şi femeia împreună şi numai împreună, într-o dualitate întrupată, pot deveni vestitori luminoşi ai Celui Înviat".

În istoria artei: mironosiţa

Maria Magdalena, în cursul secolelor, a fost reprezentată îndeosebi în patru moduri: "Înainte de toate - afirmă monseniorul Timothy Verdon, profesor de istoria artei la Stanford University şi director al Muzeului Operei de la Domul din Firenze - este adesea reprezentată ca una dintre mironosiţe, femeile evlavioase care în dimineaţa de Paşte au mers la mormânt ducând unguente pentru trupul Domnului. Între ele Magdalena poate fi recunoscută datorită faptului că, începând de la sfârşitul Evului Mediu, este reprezentată cu părul lung despletit, adesea blond: asta ne face să înţelegem că artiştii, conform unei tradiţii care s-a afirmat în Occident (şi care nu este împărtăşită în Orientul creştin), o identificau cu femeia păcătoasă care ştersese picioarele lui Isus cu părul său. Părul lung este deci o aluzie la acest contact intim şi la condiţia de prostituată: femeile cumsecade nu umblau cu părul despletit".

Penitenta

În arta de la sfârşitul Evului Mediu, Maria Magdalena apare şi ca penitentă pentru că - explică Verdon - conform unei legende ea era o mare păcătoasă care, după convertire şi după întâlnirea cu Cel Înviat, a mers să trăiască în sudul Franţei, aproape de Marseille, unde vestea Evanghelia: "Cultul Magdalenei penitentă i-a fascinat pe mulţi artişti, care au considerat-o corespondentul feminin al lui Ioan Botezătorul. În general este reprezentată cu haine asemănătoare cu acelea ale Botezătorului sau este acoperită numai de părul său. Frumuseţea exterioară a abandonat-o, faţa este marcată de posturi şi de veghi nocturne în rugăciune, dar este luminată de frumuseţea interioară pentru că a găsit pace şi bucurie în Domnul. Statuia Magdalenei penitentă de Donatello, sculptată pentru baptisteriul din Firenze, este o capodoperă autentică".

Îndurerata

Adesea Magdalena este reprezentată şi la picioarele crucii: una dintre operele cele mai semnificative, după părerea lui Verdon, este un panou mic de Masaccio (expus la Napoli) în care Magdalena este reprezentată din spate, sub cruce, braţele întinse spre Cristos, părul lung blond care cade aproape ca un evantai pe mantia roşie enormă: "O imagine de puternic dramatism. Adesea durerea reţinută a Fecioarei a fost contrapusă durerii Magdalenei, aproape fără control. Să ne gândim de exemplu la Pietà de Tiziano, în care femeia înaintează ca şi cum ar vrea să cheme întreaga lume să recunoască nedreptatea morţii lui Isus, care zace în braţele Mariei; sau să ne gândim la celebrul grup statuar al lui Niccolò dell'Arca, în care printre multele figuri cea mai teatrală este tocmai cea a Magdalenei care se năpusteşte cu forţa unui uragan spre Cristos mort".

Chemată pe nume

În afară de asta sunt multe reprezentări ale întâlnirii cu Cel Înviat: "Exemplare şi magnifice sunt cele ale lui Giotto, în Cappella degli Scrovegni, şi a lui Beato Angelico în conventul Sfântul Marcu", conclude Verdon. "Maria Magdalena a trăit o experienţă de mântuire profundă prin opera lui Isus: când se aude chemată pe nume în ea se aprinde amintirea întregii istorii trăite cu El: toate acestea sunt în iconografia scenei pe care o numim «Noli me tangere»".

http://www.e-communio.ro/stire13356-cine-era-cu-adevarat-maria-magdalena

Traducere de pr. Mihai Pătraşcu



Cine a fost Maria Magdalena


Potrivit Bibliei, Maria Magdalena a călătorit cu Iisus Hristos, a fost martoră la răstignirea lui și a fost unul dintre primii oameni care au aflat de învierea lui.

Maria Magdalena este considerată ca fiind una dintre cele mai populare sfinte, asta din pricina extremelor vieții ei.

Maria Magdalena a trecut de la prostituată la eremită, de la păcat la sfințenie și de la durere la slavă.

Potrivit Sfintei Scripturi, Maria Magdalena a fost „apostolul pentru apostoli” și „prietenă” a lui Iisus Hristos, o femeie care a iubit mult și căreia i s-au iertat multe, potrivit doxologia.

Mister într-un mic oraș din SUA. Bariere de sute de cuie înfipte în asfalt, gata să înțepe cauciucurile mașinilor

Viața Mariei Magdalena, cel mai important discipol al lui Iisus

Maria Magdalena s-a născut în familia Neftalim, într-un oraș din Galileea, situat în regiunea nordică a Palestinei antice (astăzi nordul Israelului).

Maria Magdalena a trăit în vremea venirii lui Iisus Hristos pe pământ, atunci când mântuitorul îi scăpa pe oameni de boli și de toate neputințele, izgonea diavolii din oameni și făcea bine tuturor.

Potrivit unei vechi scrieri, Maria Magdalena împreună cu fratelei Lazăr și Maximim (unul dintre cei 72 de apostoli) și alți însoțitori au călătorit cu barca pe Marea Mediterană pentru a fugi de persecuțiile care aveau loc în Palestina.

Ulterior, Maria Magdalena ar fi plecat către Marsilia, unde a început evanghelizarea zonei Provence. Pe urmă s-a retras în peștera „La Sainte Baume“ timp de 30 de ani.

Conform istoriei, când i-a venit moartea, Maria Magdalena a fost dusă de îngeri la Aix-en-Provence, în oratoriul San Maximin, unde i s-a făcut maslul.

Maria Magdalena, unul dintre apostoli

Potrivit evangheliei după Ioan, Maria Magdalena era împreună cu Iisus în timpul predicilor, a fost martoră la moartea și învierea lui Iisus și i-a învățat pe alții sfânta Evanghelie. De asemenea, ea a fost cea care i-a anunțat pe apostoli de Învierea lui Iisus.

Dr. Tal Ilan consideră că Maria Magdalena a fost fondatoarea creștinismului, fiind prima persoană care a susținut că Iisus a înviat.

Controverse legate de Maria Magdalena

Maria Magdalena este una dintre cele mai controversate figuri din religia creştină.

De-a lungul timpului, de la primii lideri ai bisericii, la savanți, romancieri și regizori de film au fost interesați de viața Mariei Magdalena.

Pe deoparte, Maria Magdalena era considerată ca fiind prostituată, o femeie ruinată care s-a pocăit și a fost salvată de Iisus Hristos.

Pe de altă parte, unele vechi texte creștine au descris-o pe Maria Magdalena nu doar ca pe o simplă urmașă, ci ca pe tovarășul de încredere al lui Isus, iar unii au interpretat că era chiar soția lui.

Toate cele patru evanghelii canonice ale Noului Testament (Matei, Marcu, Luca și Ioan) au remarcat prezența Mariei Magdalena la răstignirea lui Isus, dar numai Evanghelia după Luca menționează despre rolul ei în viața și slujirea lui Isus, catalogând-o drept o femeie care a fost vindecată de duhuri rele. (Luca 8:1-3)

Potrivit lui Luca, după ce Isus a scos din ea șapte demoni, Maria a devenit parte dintr-un grup de femei care au călătorit cu el și cu cei 12 apostoli ai săi, „proclamând vestea bună a Împărăției lui Dumnezeu”.

În 2012, Karen Wing, un profesor de la Harvard a anunțat că a descoperit un papirus pe care scria „Iisus a spus către ei, soţia mea”, însă s-a dovedit că papirusul a fost fals.

Creștinii gnostici o descriu pe Maria Magdalena ca fiind concubina sau chiar soția lui Iisus Hristos.

Un text găsit în Egipt în 1896, menționează că Iisus o considera pe Maria Magdalena mai importantă decât ceilalți apostoli.

De asemenea, într-unul din textele care se crede că au fost scrise de primii creștini, se spune că Maria Magdalena era concubina lui Iisus și că a iubit-o mai mai mult pe ea, decât pe ceilalți discipoli.

În text se arată că „o săruta des pe Maria, pe (cuvânt indescifrabil), dar unii cercetării au dedus că era vorba de „gură”.

Versiunea potrivit căreia, Maria Magdalena ar fi fost prostituată nu a fost acceptată de biserica ortodoxă sau de cea protstantă, iar în 1969, Biserica Catolică a menționat că în Biblia nu susține imagine de prostituată a Mariei Magdalena.

În prezent, Maria Magdalena este considerată ca fiind o sfântă în bisericile ortodoxe, catoloce, anglicane și lutherane.

Autor: BIANCA SITARU

https://stirileprotv.ro/divers/sfanta-maria-magdalena-viata-celui-mai-important-discipol-al-lui-isus-hristos.html



Sfânta Mironosiţă şi întocmai cu Apostolii Maria Magdalena

Maria Magdalena (literal Maria din Magdala, în ebraică מרים ממגדל, “Miriam din Migdal”) a fost o femeie discipol a lui Iisus Hristos, venerată ca sfântă în creștinism.

Viața

În Evanghelia după Luca (8:2), Maria Magdalena este menționată ca prima femeie vindecată de Isus din Nazaret, pe care apoi l-a urmat. Se mai spune că stătea lângă Crucea lui Isus (Marcu 15:40-41), că era la mormântul lui Isus (Marcu 15:47), iar în dimineața Paștilor s-a dus la mormânt cu celelalte femei (Marcu 16:1-8). Domnul înviat i s-a arătat mai întâi ei și a trimis-o să ducă vestea Învierii ucenicilor (Marcu 16:9, In. 20:14-18).

În Biblie mai apare scris despre ea în Noul Testament în următoarele versete: Tot în prima zi, a Învierii, Domnul s-a arătat întâi Mariei Magdalena, din care scosese șapte demoni! (Marcu 16:9). Ea stătea afara lângă mormântul gol și plângea și plecându-se spre mormânt a văzut doi îngeri în veșminte albe, unde a fost trupul Lui Iisus. Îngerii au întrebat-o: Femeie, de ce plângi? Pe cine cauți? Ea a răspuns: Că au luat pe Domnul meu și nu știu unde L-au pus! Apoi întorcându-se înapoi a văzut pe Iisus, care a întrebat-o: Femeie, de ce plângi? Pe cine cauți? Ea crezând ca este grădinarul, I-a zis: Doamne, dacă Tu L-ai luat, spune-mi unde L-ai pus și eu Îl voi ridica! Iisus iarăși i-a zis: Marie! Ea întorcându-se și văzând ca este Iisus, a exclamat în evreiește: Rabuni! (adică Învățătorule). Apoi Iisus a trimis-o la propovăduirea Evangheliei și Maria Magdalena a mers și a vestit ucenicilor că a văzut pe Domnul. (Ioan 20:11-18).

Biblia nu susține nicăieri că Maria Magdalena ar fi fost o prostituată, acesta fiind un mit inventat de slujbașii bisericii pentru a limita rolul femeilor în biserică. Maria Magdalena a fost confundată cu femeia păcătoasă care i-a spălat picioarele lui Isus, iar aceasta cu Maria, sora Martei, din Evanghelia după Ioan. Papa Grigore I cel Mare a preluat aceste zvonuri, declarând-o într-o predică din secolul al VI-lea pe Maria Magdalena drept posedată de șapte demoni, păcătoasă care în cele din urmă s-a pocăit. Începând din vremea papei Grigore cel Mare, în Occident se presupunea că este aceeași persoană cu păcătoasa care i-a spălat picioarele lui Iisus (Luca 7:36-50) și cu sora Martei și a lui Lazăr (Luca 10:18-50; In. 12:1-8), dar Biblia susține că Mariiile respective proveneau din orașe diferite, deci nu puteau fi aceeași persoană. În 1969, Biserica Catolică a retractat zvonul că Maria Magdalena ar fi fost o prostituată.

Biserica Ortodoxă nu a identificat-o niciodată pe Maria Magdalena cu Maria din Betania sau cu „femeia păcătoasă” care l-a uns pe Isus în Luca 7:36–50 și a învățat mereu că Maria a fost o femeie virtuoasă toată viața ei, chiar dinainte de convertire. Ei nu au adorat-o drept penitentă. Imaginea Mariei Magdalena nu a fost confundată cu cea a altor femei menționate în textele până la predica Papei Grigorie cel Mare în secolul al VI-lea, dar chiar atunci asta s-a întâmplat doar în cadrul tradițiilor vestice. În ortodoxie, ea a fost în mod tradițional onorată drept o „purtătoare de mir” (Μυροφόρος; echivalentul celor trei Marii vestice) și drept „egală cu apostolii” (ἰσαπόστολος).

Apostoli trimiși către apostoli

Conform evangheliilor canonice, Maria Magdalena îndeplinește toate criteriile pentru a fi considerată apostol: a fost împreună cu Isus în timpul predicilor lui, a fost martoră la moartea și învierea lui Isus și i-a învățat pe alții evanghelia (ceilalți apostoli au aflat de la ea de învierea lui Isus, conform Evangheliei după Ioan). Dr. Tal Ilan consideră că Maria Magdalena a fost fondatoarea creștinismului, fiind prima persoană care a susținut că Isus a înviat. Bart Ehrman este de acord, susținând că ea a fost primul apostol și menționând printre altele titlul ei medieval apostola apostolorum.

Documente apocrife

În anul 1896, lângă localitatea Nag Hammadi din Egipt, au fost descoperite trei papirusuri în limba coptă. Unul dintre ele era documentul apocrif „Evanghelia după Maria Magdalena“, o lucrare gnostică, redactată în jurul anului 160 d.C. Ulterior, două copii în limba greacă ale acestui document au fost descoperite și în nordul Egiptului, alături de o copie a Evangheliei apocrife a lui Toma. Aceste evanghelii nu au fost incluse în Noul Testament, deoarece conțineau relatări contrare ideologiei taberei proto-ortodoxe.

Conform Evangheliei după Filip, Maria Magdalena a fost discipola preferată a lui Isus. Oricare ar fi realitatea, este extrem de improbabil ca Isus să nu fi fost căsătorit, un bărbat evreu fără copii fiind considerat la fel cu ucigașii. Biblia nu oferă un răspuns la întrebarea dacă Isus a fost căsătorit (sau nu).

Cultul

Cultul Mariei Magdalena s-a răspândit în Biserica apuseană, mai ales începând din secolul al XII-lea.

Basilica „Sf. Maria Magdalena“ din Vézelay, Franța, este dedicată acestei sfinte. În cripta de sub altar se păstrează presupusele sale relicve. De asemenea, catedrala ortodoxă din Varșovia îi este dedicată. Este sărbătorită în Biserica Catolică și în Biserica Ortodoxă la 22 iulie.

Tema „Maria Magdalena în penitență“ în artă

Există o tradiție conform căreia Maria Magdalena, fratele ei (Lazăr) și Maximin (unul din cei 72 de discipoli), împreună cu alți însoțitori, ar fi călătorit cu barca pe Marea Mediterană, fugind de persecuțiile din Palestina. In final, ar fi debarcat in Franța, într-un loc numit Saintes-Maries-de-la-Mer, aproape de Arles. Ulterior, Maria Magdalena ar fi plecat către Marsilia, unde a început evanghelizarea zonei Provence, pentru a se retrage mai apoi în peștera „La Sainte Baume“ din împrejurimile Marsiliei, unde ar fi dus o viață de penitență timp de 30 de ani. Conform acestei tradiții, când a sosit ora morții sale, ar fi fost dusă de îngeri la Aix-en-Provence, în oratoriul San Maximin, unde i s-a făcut maslul.

Foarte mulți pictori s-au inspirat din tema penitenței ei îndelungate (Tițian, Annibale Carracci, Anton Raphael Mengs, Artemisia Gentileschi, Caravaggio, El Greco, Ferdinand de Braekeleer, Francesco Furini, Georges de La Tour, Guido Cagnacci, Guido Reni, Hendrick ter Brugghen, Nicolas Régnier, Pompeo Batoni ș.a.). Unele picturi sunt erotice, asemănătoare tabloului lui Gian Lorenzo Bernini „Extazul Sf. Tereza“.

https://www.unitischimbam.ro/maria-magdalena/

 


Mana stanga a Mariei Magdalena si Minunile ei

„Mana stanga a Sfintei Maria Magdalena se afla de secole in Muntele Athos, la Manastirea Simonos Petras, care o cinsteste pe Sfanta cea Intocmai cu Apostolii ca pe a doua fondatoare a manastirii. Dar cine se inchina si atige mana sa stanga are parte de o mare surpriza: aceasta mana este si acum calda si emana o aroma dulce, placuta...”

Mâna Sfintei Maria Magdalena este caldă și vie

Mâna Sfintei Maria Magdalena a rămas neschimbată dincolo de legile fizice. Este vie și transmite har și sfințire. Ea umple de bună mireasmă. „Este trimițătoare a unei bune miresme fără prihană și preadesfătătoare”.

Mâna stângă nestricăcioasă a Sfintei Maria Magdalena constituie tezaurul cel mai sfânt al Mănăstirii Simonos Petras. În Grădina Maicii lui Dumnezeu, în curtea Preacuratei Stăpânei noastre este una dintre cele mai binemirositoare flori! Bogăție și slavă a obștii athonite și a Bisericii lui Hristos. Cu adevărat mâna aceasta a Mironosiței Maria Magdalena, cea dintâi martoră a Învierii Mântuitorului Hristos, și după două mii de ani aproape păstrează, în mod palpabil, o căldură naturală.

Această mână de trei ori fericită a slujit și cele două mari Taine ale mântuirii noastre, a răstignirii lui Hristos și a Învierii Lui. A atins și a pipăit picioarele fără de prihană ale Celui Înviat. Această mână preasfântă nu și-a pierdut seva vieții. A rămas neschimbată, dincolo de legile fizice. Este vie și transmite har și sfințire. Ea umple de bună mireasmă: „Este trimițătoare a unei bune miresme fără prihană și preadesfătătoare”. Este adăpată din harul Celui Înviat. Este aducătoare de bucurie. Este caldă. Mâna aceasta a săvârșit și săvârșește multe minuni tuturor celor care caută cu credință harul Sfintei Maria Magdalena.

Maria Magdalena este cea care duce vestea cea mare apostolilor si tot ea este prima persoana careia I S-a aratat Mantuitorul nostru, dupa Inviere!

S-a inrosit oul!

Taditia spune ca, dupa Inaltarea la cer a Domnului, Maria Magdalena a plecat la Roma pentru a se plange de judecata nedreapta facuta lui Iisus de catre Pilat din Pont, guvernatorul roman din Iudeea. Ea s-a prezentat in fata Imparatului Imperiului Roman, Tiberius, cu un ou in mana, spunand ca daca ce afirma ea este adevarat – ca Iisus, Fiul lui Dumnezeu este nevinovat si a fost rastignit pe nedrept – oul se va inrosi. Oul s-a inrosit, iar Pilat din Pont a fost destituit in anul 36 (dupa 3 ani de la Rastignirea Fiului lui Dumnezeu) si rechemat la Roma pentru proasta sa administratie. De la acest episod provine obiceul crestinesc de a inrosi ouale de Pasti...

In deriva pe Marea Mediterana

In jurul anului 40, Sfanta Maria Magdalena, impreuna cu alti prieteni ai Domnului – Marta si Maria, Salomeea mama Sfintilor Apostoli Ioan si Iacov, Maximin, orbul din Ierihon etc au fost arestati de stapanirea romana pentru ca aveau multa putere in raspandirea Cuvantului Evangheliei printre evrei si ”tulburau” cetatea cu vestea incomoda. Imbarcati pe un vapor fara vasle si fara carmaci si lasati sa pluteasca in deriva pe Marea Mediterana, au esuat in sudul Frantei de azi, in Provence – locul de unde incepe propavaduirea crestinismului in Europa. In masivul Sainte Baume (Pestera Sfanta) situat in sud-estul Frantei, intre Toulon si Marsilia, se afla pestera in care se spune ca Sfanta Maria Magdalena a trait in ultimii 30 de ani ai vietii sale, in penitenta, fiind hranita de catre ingeri si ridicata in varful stancii de sapte ori pe zi, pentru rugaciune. Cand i s-a apropiat sfarsitul pamantesc, ea a fost dusa de ingeri in localitatea de la baza muntelui, unde Sf Maximin, unul dintre cei 70 de apostoli, ridicase o biserica. Acolo a fost impartasita si acolo a trecut la Domnul. Traditia ortodoxa vorbeste insa de Efes ca loc de inmormantare a Sfintei Maria Magdalena: la intrarea in pestera in care apoi au adormit cei sapte tineri.

Mana stanga a Sfintei Maria Magdalena este calda, vie...

Autor: Daniela Popescu



































22.04.2025

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Interior, exterior.
Inspiratie, expiratie.
Impresie, expresie.
Ganduri, cuvinte.
Oglindire.
:)