Sa va repet ceva (a nu stiu cata oara) de la bun inceput, sa nu ziceti ca
n-ati stiut: eu stau si scriu postari pe FB pentru like-uri.
Ca toata lumea, de altfel, insa eu recunosc asta sincer si deschis. Ele sunt ca un fel de
"buna ziua" civilizat, respectuos, generos.
Mai demult, cand aveam o lista de prieteni foarte mare, primeam si foarte
multe like-uri.
Intre timp, mi-am zis sa fiu si eu mai selectiva din punct de vedere al
rezonantei si am scos din lista mea foarte multe persoane. Astfel, dupa o
vreme, am constatat ca primeam din ce in ce mai putine like-uri. Pasamite,
scosesem din lista tocmai persoanele mai generoase.
Asa stand lucrurile, simtindu-ma mai putin bagata in seama , am decis sa intru si in
gratiile prietenilor care mi-au mai ramas in lista si sa ajungem la o situatie
reciproc avantajoasa: eu sa le ofer ce le place lor, in schimbul like-urilor
care-mi plac mie. Sa echilibram bugetul, mi-am zis.
Astfel, contempland eu asupra audientei mele, care inca tanjea dupa
povestile mele din Gradina (nici acelea n-au fost apreciate cu like-uri la
vremea lor, la adevarata lor valoare , fiind totusi asteptate cu
mare nerabdare si citite cu mare placere - altfel ce sa fi cautat cineva pe
pagina mea zilnic si chiar de mai multe ori pe zi?), cele pline de umor,
aventuri si inedit (in comparatie cu viata urbana, rutiniera, terna) m-am
gandit sa fac un sondaj de opinie, ca sa aflu ce isi doreste lumea de la mine
in noile conditii date, respectiv dupa revenirea noastra in Bucuresti. Apusuri
contra like-uri mi s-a parut atunci a fi "fair play", adica un troc
perfect avantajos. N-a fost. Am iesit pe minus.
Vazand eu ca bugetul de like-uri ramane in continuare mic, mi-am zis ca,
fiind o profesionista, specialista in marketing, sondajul nu-i suficient pentru
a construi si aplica o strategie eficienta si a obtine rezultatele dorite.
Deci, am decis ca ar fi bine sa aplic si ceva tehnici mai complexe de analiza.
Asa ca am procedat la o cercetare de marketing calitativa asupra postarilor
mele, a numarului de like-uri primite si a profilului persoanelor care
raspundeau sau nu echitabil la schimbul energetic pus in discutie.
In primul rand, am verificat tipul de postari, gradul de umor si de
sobrietate, gradul de "frivolitate" si de "academic" din
continut, relevanta subiectului fata de interesul audientei si, desigur, gradul
de utilizare al unui limbaj cat mai elitist sau, dimpotriva cat mai colocvial
din context. Si am evaluat totul pe o scara de la 1 la 10, de la "cel mai
mult" pana la "cel mai putin". Am exclus variantele extreme,
precum injuraturile si adresarea cu "Maria Ta" sau "Excelenta
Voastra", ca n-au fost cazuri.
In al doilea rand, am analizat numarul de like-uri primite pe fiecare
postare, clasificand dupa buget, dupa contul de profit si pierderi, dar si dupa
estimarile necesare oricarei previziuni clare, corecte si fundamentata, exact
cum ar face o economista cu experienta, ce ma pretind a fi.
In al treilea rand, am analizat audienta. Mai intai, am stabilit profilul
fiecarui membru din lista dupa criterii demografice: gen - m-am limitat la
femeie/barbat , varsta, stare civila
declarata , tara, rezidenta
urban/rural, tip locuinta la casa/bloc/curte/vila/rulota/chirie/sta cu parintii
, culoare si lungime de par -
in ciuda lui Pitis, care spunea ca "nu conteaza cat de lung ai
parul", dar conteaza cate like-uri dai, cu sau fara animal de companie -
aici am inclus gainile si hamsterii . Apoi, am identificat
preferintele subiectelor din postarile personale ale fiecaruia (din fericire,
am avut doar 57 de persoane in lista, de analizat) pe o perioada determinata de
timp, gradul de prezenta pe Fb cu postari, ritmicitatea postarilor,
disponibilitatea la interactivitate cu proprii cititori, raspunsurile la
comentarii si, in final, gradul de amabilitate, sobrietate, indiferenta,
respingere si ostilitate identificate in interactiuni.
Apoi am facut aceeasi analiza a prezentei fiecaruia pe pagina mea, avand la
baza modul de interactiune (cu like-uri si/sau comentarii, indiferenta totala,
indiferenta partiala, sfidare de-a dreptul ).
Cum, orice specialista de marketing care se respecta incheie cercetarea de
marketing cu concluzii si cu recomandari, sa va spun la ce concluzii am ajuns
si ce recomandari am pentru mine.
Concluzie: am inteles ca, in prezent, audienta mea nu constituie un
esantion reprezentativ la nivel macro. Ea are un caracter relativ omogen, avand
in lista aproape numai persoane extrem de serioase, sobre si aproape deloc
pretabile la postari "frivole" (categorie in care eu includ orice alt
tip de postare care nu este "academica" ). Persoanele din aceasta
categorie nu dau like-uri la postari neacademice. Nici macar la apusuri. Nup.
Recomandari: fie imi schimb continutul postarilor, tonul si prezentarea,
vocabularul si imaginile sugestive, adoptand un stil potrivit audientei,
respectiv, unul elitist, elevat, sobru, pretios, elegant, „la costum si
cravata, fusta dreapta si lunga, cu bluze incheiate la nasturi pana sub
barbie”, facand ceva mai mult pe mironosita, pe sfanta inocenta, pura,
imaculata si neprihanita, bunatatea intruchipata, emanand numai intelepciune,
smerenie, sensibilitate si lumina orbitoare, inefabila si inaltatoare, fie imi
schimb audienta complet, daca vreau sa ma mai bucur si eu de vreun like fericit
si sincer pe pagina asta in viitor, obtinand astfel compensatia dorita si
echilibrand balanta energetica, financiara si de orice alta natura ar mai putea
ea sa fie in atare situatie.
Ce urmeaza sa fac eu: mai intai va voi marturisi ca, de fapt, n-am facut
nici una din analizele mentionate mai sus si nici o cercetare de marketing, dar
tare mult mi-a placut sa scriu despre ele ca si cum le-as fi facut deja ca la
carte! Pot sa spun ca m-am simtit
extraordinar de bine, si, pentru un moment, m-am simtit ca la examenul de
licenta si aproape ca la cel de disertatie, si cred ca o sa repet experienta,
daca nu-mi inchid singura contul de FB, prin declararea falimentului. ))))))))
In fine, ce vroiam sa va spun, de fapt, dar m-au luat pe dinainte
reminiscentele din facultate si m-am lasat dusa de placerea de a vorbi singura
si nelinistita (si tanara, evident! si mai ales frumoasa, ca asta nu-mi trece
niciodata. )))))) ) , ca in fata
comisiei de examinare: sa stiti, eu postarile nu mi le schimb, iar la like-uri
nu renunt!
Asadar, daca in viitor nu veti mai avea acces la postarile mele, sa nu va
suparati, nu-i nimic personal! Doar voi tine cont de propriile recomandari, ca
sa nu patesc si eu ca cizmarul care nu are cizme, ca doctorul care se
imbolnaveste de la vaccin, ca croitorul care nu are haine, sau ca brutarul care
ramane fara paine. Vreau sa-mi fac bilantul, sa-mi iasa si mie pe plus.
PS Daca alegeti sa renuntati voi la accesul catre postarile mele, de buna
voie si nesiliti de nimeni, inseamna ca chiar sunt un specialist in marketing
minunat, nemaipomenit, extraordinar, cum altul nu-i, pe care vi-l recomand si
voua din toata inima, daca doriti un buget pe masura si o balanta echilibrata,
fara erori de calcul, dar, mai ales, cu un cont de profit si pierderi sanatos,
curat, fara smecherii financiare, fara chichite si dedesubturi necurate. Chiar
de iesiti pe zero, tot e mai bine, cel putin nu-i pe minus - si minus, si rosu.
Eu asa zic. ))))
PS1. Va rog sa apreciati ca am exclus din strategia de obtinere a
like-urilor anumite tehnici de persuasiune, precum "rugaminti in
genunchi", "insistenta", "amenintare",
"santaj" si "mita". Daca, totusi, credeti ca ar fi nevoie
de vreuna dintre ele, va rog sa nu ezitati a-mi sesiza acest lucru, pentru a le
putea include, pe viitor, in programul meu de marketing specializat de pe alte
platforme, alternative la FB, unde imi voi deschide conturi in curand, pentru
like-uri fara numar, fara numar : mewe, Telegram, Signal,
Nuzzel, WT Social, Zom, Tox, Diaspora, Ello, Reddit si altele.
PS2. Cine nu are simtul umorului si s-a iritat de la acest text este rugat
sa coboare din vagoane la prima. Cu bagaje cu tot.
PS3. O sa inchei cu un citat peste care tocmai am dat pe pagina Cristinei
Hurdubaia (din 07.02.2021) "Iar eu n-aș fi bătut la ușa lor și nici n-o să
bat la ușa cuiva, nu din vreun orgoliu, ci dintr-un alt motiv: am ajuns la
vârsta (deși mie îmi place să îi spun înțelepciune :)) la care știu sigur că
lucrurile se întâmplă doar dacă trebuie să se întâmple, nu dacă fac eu
strategii, planuri sau forțez ceva, pentru că, nu, dragoste cu forța nu se
poate sau se poate doar până la un moment dat când aia a fost. Nici măcar nu e
vreo filosofie la mijloc, e doar energie curată. Sau karma. Sau cum vreți voi
să-i spuneți. Simplu ca bună ziua." Inchei citatul.
Vedeti? Tot la "buna ziua=like" ajungem.
PS. la PS - Oricum, de azi reincep
seria de postari cu diete, cu verificari de cantar si alte astea. Frivolitati
cu duiumul, deci n-are de ce sa va para rau. Pe bune, nu pierdeti nimic
important pentru voi, aceia care nu dati like-uri, My Precious.
Cei care stiti sa apreciati o postare la adevarata ei valoare va rog sa ma scuzati ca a
fost nevoie sa cititi asa ceva. Dar, cum ziceam, inca nu sunt o sfanta
autentica. Ma mai prefac pe ici, pe colo, pana imi iese! Invat si eu cum se
face asta de la altii, mai buni ca mine. Azi se pare ca nu mi-a iesit.
PS. Eu nu fac "spectacol" doar de dragul
"spectacolului" , tocmai de aceea
pagina mea este atat de privata. Pana o voi inchide. ;-)
09.02.2021
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Interior, exterior.
Inspiratie, expiratie.
Impresie, expresie.
Ganduri, cuvinte.
Oglindire.
:)