Zodiacul acesta haios, cu Moș Crăciun pe zodii, luat de pe facebook,
mi-a inspirat primele rânduri de început de an. Nu știu de ce, dar mi-a rămas în minte ideea asta, care nu
este deloc nouă în cazul meu, ci îmi este principiu
de viață: "ori totul, ori nimic!"
AVERTISMENT: Text Lung! Spun totul aici, până nu mai rămâne nimic de spus, deci, fiți atenți!
Astă noapte, spre dimineață, după ce am ciocnit cu Adrian paharul de Revelion și am
inspirat încă o vreme împreună din energia intensă a noului an, ne-am retras mulțumiți
în brațele viselor și, în loc să adorm, ca tot omul obosit, după ce a muncit pe final de 2019 sărbătorind
Crăciunul de vreo trei-patru ori, dar și Revelionul, anticipat, de vreo două
ori, precum și trimițând mesaje de sărbătoare pe facebook și pe WhatsApp, c-așa-s vremurile, am
continuat scriind frenetic, în gând, esee lungi, precum este chiar acest text,
pe tema „totul sau nimic”. Cu subiect și predicat, cu complemente și argumente,
cu punct și virgulă, chiar și cu emoticoane, bineînțeles, căci mi se formase mâna de la
facebook.
Și, uite-așa, scriind eu continuu
fraze după fraze, care mai de care mai
elocvente, la un moment dat am simțit nevoia să trag linie și să fac și un bilanț. Nu unul al anului, nici vorbă, ci unul al cuvintelor. Literar,
asta înseamnă să formulez și o concluzie, o morală, ceva, din care să simt că n-am pierdut aiurea, din somn,
câteva ore, câte or fi fost ele, cu gândul la toți caii verzi de pe pereți.
Absolut toți caii verzi și de pe absolut toți pereții fizici și virtuali,
conform principiului mai sus enunțat, căci eliminarea lor totală n-a fost posibilă.
Așadar, "totul sau nimic"
înseamnă pentru mine că eu nu m-am mulțumit niciodată doar cu jumătăți de măsură, cu firimituri, cu așteptări sau amânări pentru „mai mult”, „cândva”, „altădată”, în locul concretului „totul” de acum.
Eu însămi sunt totul chiar acum, în prezent, dăruiesc totul din mine acum, deodată, fără rezerve sau „plan B” pentru mai târziu. Ofer „totul”
din tot ce sunt si din tot ce simt chiar acum, în această clipă, orice-ar însemna asta, căci știu că clipele următoare își vor avea o altă menire, un alt „totul” din mine,
care niciodată nu va fi la fel.
Dau totul pentru că, desigur, mie îmi dau! Iar eu vreau
totul chiar acum. Toată bucuria, tot entuziasmul, toată încrederea, toată frumusețea, toată compasiunea, toată tristețea, toată disperarea, toată furia, toată revolta, toată recunoștința, toată forța, toată lumina, toată vibrația, toată efervescența, după caz. Pentru că eu am nevoie să simt totul foarte intens fix acum și
să consum totul din mine fix acum, până la ultima senzație, să ard până la ultima scânteie și să renasc din cenușă, după care să ard din nou, în vâlvătaie, până la cenușă. Și tot așa, să mă umplu cu mine toată, și iar să mă golesc de tot, continuu. Pentru că, până nu se golește totul și până nu ajung la „nimicul” din mine,
existențial, nu mă pot umple din nou cu altceva. Iar dacă nu dau tot, rămân cu neîmplinirea, cu
nemulțumirea, cu un fel de vinovăție față de mine însămi că nu mi-am permis, că nu m-am ascultat, că mi-am acceptat blocaje care nu erau ale mele, că am admis să mă tem, deși simțeam că nu e cazul. Vă amintiți de milioanele mele poze? Despre asta este
vorba. Totul!!!
„Totul” înseamnă adevărul meu total. Înseamnă că știu că există alb și negru, cu infinitatea de griuri dintre ele,
dar înseamnă să tind cu toată ființa mea înspre albul pur, fiind perfect conștientă că negrul/nimicul este și el o parte din ecuație, dar că nu-l
aleg pe el. Înseamnă să îmi asum că tinzând intens, cu pasiune, către tot/alb, trecând prin toate
griurile posibile, în urma mea rămâne negrul, nimicul. Rămâne golul care mă așteaptă să-l reumplu, rămâne ecoul nimicului care mă strigă, care mă cheamă să-i dau un sens, al ne-alegerii.
Chiar și dacă aleg „nimicul” în manifestare,
oricum în mine însămi sunt totul. Și, paradoxal, niciodată nu-i și invers. Căci „totul” meu din exterior,
niciodată nu mă golește pe mine de mine, ci mă reumple din nou și din nou, mereu
cu altceva al clipei, cu altceva al meu, pentru mine, din nesfârșire.
Când nu dau/vreau totul, se simte.
Eu simt. Ce rămâne acolo nedăruit/neprimit mă seacă, mă bântuie, mă perpelește în energia nespusului, a neoferirii, a puținului,
a insuficientului. Căci tot ce nu dau, nu mă pot aștepta să primesc. Și nu pot concepe să nu primesc totul. Nimicul este doar
o iluzorie plasă de siguranță în această lume, pe care o mai folosesc
uneori, doar atunci când mă avânt spre Necunoscut. Însă nimicul care rămâne în urma mea, se umple treptat
cu ceea ce tot eu descopăr din Necunoscutul explorat.
În concluzie, este vorba doar de o
filozofie de viață, anume aceea care presupune participarea mea prin
implicare totală, activă, chiar ofensivă, cu pasiune, cu entuziasm, chiar cu
patimă. Este abandonarea credințelor
limitative de „prea puțin/mult”, „prea târziu/devreme”, „prea ușor/greu”.
„Totul” înseamnă maxim cât pot eu! Maxim cât pot să ofer, să primesc, să mă bucur, să sufăr, să înțeleg, să uit, să iert, să accept, să înaintez. Maxim cât pot eu! „Totul” înseamnă că am ajuns la limita aceea a mea maximă, dincolo de care nu mai pot. Acolo
este „nimicul”. Dar până acolo, „totul” meu umple. Mă umple pe mine, spațiul din jurul
meu, oamenii cu care pot totul.
Când „totul” meu se termină, când ajung să nu mai pot, „nimicul” rămâne în urma mea precum un gol (cel despre
care am vorbit mai sus). Rămâne o tăcere grea după un spectacol impresionant, o pustietate, o liniște și
un întuneric profund ca după un răsunător și grandios foc de artificii, este ca un blocaj,
ca o înțepenire pe loc, ca o piață goală după o paradă multicoloră, plină de efervescență, dans, muzică și bucurie. Golul acela este o lipsă. Este acel moment când eu nu mai sunt
acolo cu „totul”, când eu nu mai dau „nimic”, pentru că „nu mai pot”. Și e bine să știi când nu mai poți. Căci de acolo începe reumplerea,
renașterea, reinventarea. Când „totul” meu renaște, pot din nou totul. Și este
atât de revigorant să știi că ești o nesfârșire! O poveste fără sfârșit, adică! V-ați prins?
*
O altă imagine sugestivă pentru „totul sau nimic” poate fi următoarea: mă uit la anul 2020 ca la „totul”
pentru că abia începe și are o infinitate de
potențiale, în timp ce la 2019 mă uit ca la „nimic”, pentru că este încheiat, zero potențiale.
După jocul de-a artificiile de noaptea trecută (adică horror - după unii, impresionant și entuziasmant - după alții), sper că nu mai este nici un dubiu, 2020
abia a început! Cu foc de artificii. În trecut
îmi plăceau focurile de artificii, erau un fel de "totul" pentru
sărbători. De când am
conștientizat cât de nocive sunt aceste spectacole, atât pentru oameni, dar mai
ales pentru animale, nu-mi mai plac și nu le mai suport. De aceea nici nu mai
vreau să le văd nici măcar
în poze și nici în videoclipuri, oricât de frumoase ar părea la prima vedere. Ele au o frumusețe seducătoare, dar înșelătoare, care ascunde un spectru al pericolului, ca să mă exprim foarte voalat. Nu mai apreciez
astfel de valori, nu le încurajez în nici un fel, nu mă
mai bucură să le văd, ba
dimpotrivă, mă revoltă și aș fi extrem de fericită să știu că odată, cândva,
acestea vor fi interzise pe planetă. Fiecare om care se
bucură de acest spectacol cu explozii de artificii ar
trebui să simtă măcar 5 minute ce simte un cățel înfricoșat de
pocnituri, sau ce simte un copil mic panicat, chiar îngrozit, din cauza că nu înțelege nimic din aceste zgomote. Pentru mine, aceste
"distracții" fac parte din categoria "nimicului". No
ofense.
Le
priveam și noi în trecut și le admiram, dar acum nu le mai suportăm. Fac atâta
rău! Oamenii nici nu bănuiesc cât de rău își fac singuri, însă spectacolul de forme
și culori iau ochii și hipnotizează. Descurajez cât pot
asemenea "plăceri", dar nu militez împotriva
lor, căci asta ar însemna să le
dau energie și nu vreau. Îmi manifest propriile alegeri, le pun în cuvinte
discret, cum este cazul de față, dar nu-mi fac un scop în a convinge oamenii de
concluziile mele. Însă, din păcate,
prețul conștientizării este plătit
de cei nevinovați, de inocenți, copii și animăluțe.
Este atâta panică în ochii lor, este atâta frică în trupurile lor și este atâta nedumerire în sufletele lor, căci nu înțeleg de ce oamenii mari le fac asta, de ce oamenii mari își
fac atâta rău unii altora. În fine, atât pe acest
subiect al nimicului. Mult mai important este ceea ce alege fiecare să-i fie "totul".
Pe
mine Bubulina m-a trezit la realitatea asta controversată, a focurilor de artificii. Până la ea nu
avusesem contact direct cu nimeni (om sau altă ființă) care să trăiască
panica din cauza lor. Și, până
când cineva drag nu-ți este afectat, pare-se că așa
suntem noi, oamenii, în general, tergiversăm în a
accepta unele înțelesuri care par evidente în alte circumstanțe. Cu Bubulina în
brațe, strângând-o la piept și mângâind-o, ca s-o liniștim, am simțit în mine
toată înspăimântarea ei și atâta am suferit! Este a
cincea iarnă pentru ea și, implicit, pentru noi, când
simțim artificiile ca pe un mare pericol.
În
primul rând sunetele, pocnetele, împușcăturile, tunetele,
exploziile, toate acestea emit niște vibrații atât de joase, încât nici nu știu
să le descriu, sunt cumplite! Se aude ca din iad (filmografic
vorbind). Am conștientizat sunetul acesta diabolic și vibrația lui pentru prima
dată la Revelionul din 2000. Poate unii își mai
amintesc că omenirea era atunci sub influența zvonului
că, gata, la trecerea dintre anii 1999-2000 vine sfârșitul
lumii. Se recomanda să intrăm în
case, să blocăm ferestrele cu
draperii groase și, orice-ar fi, să nu privim pe geam
afară. Acum mi se pare comic, caraghios, dar, pe vremea
aia, multă naivitate plutea peste lume.
Ei
bine, ca să nu ne prindă
sfârșitul lumii nepregătiți, în anul acela am stat cuminți
în casă, baricadați bine la ferestre, cu obloanele
trase (am "petrecut" atunci revelionul/sfârșitul lumii la mama, iar
ea are niște jaluzele exterioare din lemn, cărora eu le
spun obloane). Izolați astfel în interior, la ora 12, când au început
artificiile la doi pași de blocul mamei (chiar în centrul Bucureștiului, la 5
minute de Universitate și la vreo 10 minute de Piața Unirii), am simțit că
parcă a început, ad-literam, sfârșitul lumii. Stăteam
încremeniți și (aproape) înspăimântați de urgia care se
auzea afară. Era un vuiet greu, înfricoșător, groaznic, așa cum numai în filmele horror vezi și auzi. Parcă se declanșase apocalipsa, iar din pământ
ieșiseră toate dihăniile să fure sufletele oamenilor și ale altor ființe. Îmi vine să râd acum de tot ce-am făcut atunci, de
modul în care am trecut atunci dintr-un an în altul, dar asta era starea de
spirit a acelor vremuri. Ce vreau să spun este că doar astfel s-a creat conjunctura perfectă
pentru a planta „semințele” unei conștientizări
importante. Mi-a rămas în minte vuietul acela
înfricoșător, vibrația aceea cumplită a sunetelor de
afară, huruitul acela de iad (este cel mai sugestiv mod
de a descrie).
Cu
toate acestea, încă mulți ani după aceea ne-am bucurat de "frumusețea" acestui spectacol de
artificii. Abia când am ținut-o pentru prima dată în
brațe pe Bubulina înspăimântată
de zgomotul acestor explozii mi-am reamintit perfect ce-am auzit atunci și am
retrăit spaima de atunci ca fiind spaima bietului cățeluș din brațele mele. Cu atât mai mult cu cât simțul auzului este
de 1000 de ori mai dezvoltat la căței decât la om. Este
înfiorător!
Vedeți?
A fost o însemnare lungă, ea însăși o dovadă de "totul sau nimic".
Am scos la lumină toate cuvintele pe care le-am simțit
că se vor scrise. Toate. Și așa a ieșit o însemnare
kilometrică pe această temă. Alteori, însă, despre multe altele, nu scriu nimic. Țin toate cuvintele în mine,
pentru mine. "Nimicul" nu se pierde, dar "totul" mă trasformă.
Cam asta înțeleg eu din „totul sau
nimic”. Bineînțeles, cuvintele pot fi interpretate în fel și chip. Să nu divagăm, zic. Și-acum, gata cu filozofia!
Să trecem și la lucrurile mai
serioase, respectiv, la niște amandine, cum ar veni. Mi-am propus să ating „nimicul” cel mai profund în
ceea ce le privește pe ele, amandinele din frigider. Hai, v-am pupat!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Interior, exterior.
Inspiratie, expiratie.
Impresie, expresie.
Ganduri, cuvinte.
Oglindire.
:)