Autoarea textului de mai jos este scriitoarea si poeta Camelia Radulian.
„După atâta festivism, să mai fie și un pic de adevăr urâcios, dar necesar,
strecurat cu forța pe sub ușa de la intrare, cum sunt facturile la curent.
Pe scurt, eu îl ador pe Eminescu. Nu prin felul în care el se raportează la
lucruri, la iubire și la oameni, e în toate astea prea pur pentru mine, dar
ador rigoarea lui, matematica limbii, creativitatea-i fabuloasă, inteligența
asociativă, știința fără egal a sunetului, tulburătoarea lui capacitate
expresivă, puterea lui scenică etc. etc. etc. Pentru toate astea.... și nu
numai, simt nevoia să scriu azi despre El cu E.
Priviți la noua poezie și la noua critică literară! Azi e aproape rușinos
de demodat să scrii versuri cu rimă sau să spui că Eminescu îți e reper. Dacă
vrei să te sinucizi literar, copiază azi o poezie (să ne imaginăm că e
necunoscută) de Eminescu, semneaz-o cu numele tău și trimite-o la o revistă
importantă. Se vor amuza teribil.
Marile reviste de cultură nu mai publică de foarte multă vreme poeți care
scriu în linia lui Eminescu. Sau o fac doar extrem de rar. Ni se dă mereu în
cap cu schimbarea timpurilor și a viziunilor de parcă, prin analogie, turismul
cultural se face în lumea largă pentru nou, pentru blocuri moderniste, nu
pentru vechi. Posibil că sunt domni și doamne care merg la Paris să vadă nu
Palatul Versailles, ci un mic atelier IT. Sau o scară de bloc. Sau o frizerie
de cartier mărginaș. Pe care, prin comparație cu Versailles-ul, să le ridice la
rang de capodopere arhitecturale.
Se publică mult conținut dezagreabil pentru public. Dar publicul e cel ce
cumpără. Paradox! Ciudățenia e că publicul cere rafinament, în timp ce mai
marii deciziilor trendurilor culturale încearcă să ne spună cât de rasat e
să-ți placă acreala dejecțiilor lingvistice. Editurile se plâng de lipsă de
cititori, poezia zace pe rafturi, fleașcă și diformă, dar cu pretenție de mare genială.
Poezia scuipă semințe spre public, pute a murdar, e știrbă, dar se dă cucoană
fatală. Îi reproșează publicului că e impotent fiindcă nu îi înțelege erotismul
subtil.
Numeri pe degete oamenii care trăiesc realmente din scris, dar țara tropăie
de genii. Unde te întorci, doar mari și trufașe valori. Cine pe cine păcălește?
În plus, parcă toți editorii vor cu tot dinadinsul să alunge cititorii,
să-i scârbească, să nu li se adreseze, ori să-i arunce în derizoriu dacă nu
gustă noua modă literară și nu se leapădă de vechi ca de o satană zdrențuită.
Din numele lui Eminescu se fac încă bani. Buni. Eminescu, cel atât de
nefolositor ca reper pentru infatuații vremurilor literare de azi, e încă o
vacă bună de muls. Fie că vorbim de festivaluri, de omagieri sau de fel și fel
de alte paravane obscure. Dar POEZIA Lui nu mai e apărată și cultivată.
Clasicul e ridiculizat, ca reflex al necesității de a fi arogant și minimal, al
timpurilor.
Festivalurile mari, inclusiv cele care poartă numele lui Eminescu, premiază
mai ales pe cei care scriu în total dezacord cu el. Cei din noua generație,
prea mulți, râd de tot ceea ce înseamnă POEZIE în accepțiunea ei clasică, adică
tocmai aceea căruia poetul nostru național i s-a dedicat.
Am ascultat perorațiile unor bolnavi psihici inteligenți. Nu diferă prea
mult de poemele premiate în zilele de azi, ba uneori sunt chiar mai pline de
emoție, logică și sevă.
Grav nu e că aceste doamne și acești domni poeți chiar cred că fac treabă
mare prin literatură, ci faptul că sunt validați de o critică derapată, și, mai
mult, că cititorul se teme să-și mai spună părerea, de frica de a nu fi taxat
ca incapabil de a accede la, vezi-Doamne, profunzimile insondabile ale unor
tâmpenii aruncate cu furca.
Critica literară, da, ea e cea care a permis prostituarea poeziei de azi!
Ea a îndepărtat-o de public, ea e cea care a dirijat-o spre zone imunde,
aberante sau inaccesibile, în care omul simplu nu-și dorește să ajungă. (Nu
toată critica, desigur, căci într-o mare de văi există și superbe piscuri, dar
multă. Prea multă! )
Azi, 15 ianuarie, toți îl adulează pe Eminescu. Inclusiv cei care îi scuipă
un an întreg obrazul literar.
Poate n-ar fi rău ca juriile festivalurilor de peste an sau redactorii de
reviste literare să facă un necesar exercițiu de imaginație și să îl invite pe
Eminescu alături, în gând, și să-l întrebe dacă el ar publica sau ar premia
textele promovate de ei, despre care omul simplu are cu totul altă opinie. Sau
dacă ar permite ca anumite creații pline de genitale și de limbaj periferic să
se manifeste sub numele lui. Nu-mi amintiți despre textele porno ale lui
Eminescu! El nu și-a câștigat nicicum numele literar din asta, nici nu s-a
cocoțat în vârful literaturii prin dezinhibiții chiloțărești, cum încearcă azi
atâtea doamne și domni.
Cam astea sunt gândurile mele de Ziua lui Eminescu și de Ziua Culturii
Naționale. Că dacă n-ar fi fost și Ziua Culturii Naționale, tăceam. Dar eu îl
iubesc pe Eminescu. Și mi-aș fi dorit ca urmele lui să-i zguduie încă și să-i
pulverizeze pe toți prefăcuții, mai mult sau mai puțin culturnici...” Autor: Camelia
Radulian
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Interior, exterior.
Inspiratie, expiratie.
Impresie, expresie.
Ganduri, cuvinte.
Oglindire.
:)