luni, 10 iulie 2023

S-a iubit pe sine toata viata. Asa a reusit!

 

Dupa ce am citit materialul de mai jos mi-am zis ca nu se poate, trebuie sa il pun si pe blog, sa-l citeasca toti! 

Mai mult asa, ca sa va convingeti cat de corect a fost tot ce v-am spus in multele mele insemnari despre dietele noastre, despre toate combinatiile mele obsesive de ceaiuri "de frumusete", cu care imi asigur hidratarea optima, despre pasii "de frumusete", numarati de pedometrul de pe telefon, despre nenumaratele noastre plimbari, despre redundantele referiri la somnul meu "de frumusete", cu trezire dupa 10-11 dimineata, despre toate cate le veti citi mai jos.  Printre care, da, se numara si cititul "de frumusete", sper ca n-ati ratat tocmai acele postari. :))))))

Apoi, ca nici unul din noi doi nu suporta fumatul ati retinut deja, desigur, iar despre dependenta digitala, asta este pe lista neagra prin default, doar n-am renuntat la facebook de drag ce-mi era. :)))

Hobby-uri avem destule, slava Domnului, nu ne plangem. Mie, de exemplu, imi plac foarte multe chestii, cum ar fi crosetatul, fotografiatul, administrarea blogului (sic!), sarbatoritul zilnic a tot felul de evenimente :)))), gradinaritul (care acum se limiteaza doar la gradina din balcon), filmele, muzica, pizza si calatoriile... asa, ca sa enumar doar cateva. :)))) 

Un singur aspect este mai putin prezent in lista noastra zilnica "de tinerete plina de frumusete si de viata fara batranete": socializarea. 

Dar noi suntem Vulturi, Eremitii Muntilor, deci nu se pune. Vulturii - se stie - nu prea socializeaza si nici nu simt nevoia. Ei sunt mai mult cu zborul... ;-)

Textul de mai jos este practic o sinteza a blogului meu, o esenta a teoriei din perspectiva unui profesionist. Blogul meu reprezinta marturisiri personale privind modul specific pe care noi l-am ales, in mod intuitiv, sa punem in practica aceasta teorie.





Recomandari obtinute in cadrul unui interviu cu doamna conf. dr. Ana Capisizu, medic coordonator centru anti-aging:

„Am întrebat o doamnă în cabinet, uimită fiind de ce bine arată la o vârstă înaintată, cum a reușit. Mi-a răspuns că s-a iubit pe sine toată viața.

Sunt câțiva pași importanți de știut și aplicat, iar cuvântul cheie este echilibrul în tot ceea ce faci.

În primul rând, consider că somnul trebuie să fie o prioritate, prioritizarea somnului este obligatorie. Trebuie să dormim cel puțin 7 ore în fiecare noapte, pentru că altfel se strică ritmul circadian, iar acesta este foarte, foarte important pentru o stare bună de sănătate.

Al doilea obicei sănătos este mersul pe jos zilnic pentru că e benefic pentru sistemul imunitar, pentru articulații. Nu alergatul pe bitum, pentru că poți să îți distrugi gleznele, genunchii. Dacă ai putea alerga pe iarbă, pe pământ e una, dar dacă n-ai cum și vrei să alergi doar ca să faci cardio, mai bine te duci în sală și mergi pe bandă. Așadar, mersul zilnic și regulat ne face foarte bine, pedometrele mi se par o invenție excepțională pentru că mobilizează chiar și pe persoanele peste 65-70 de ani - se uită la ele și se laudă: ia te uită cât am mers!

Cititul zilnic cel puțin 30 de minute este obligatoriu, dar obligatoriu. Din păcate, generațiile vârstnice nu prea mai citesc. Dacă citești o carte polițistă e foarte bine, pentru că urmărești personajele și faci muncă de detectiv, adică faci un pas în plus față de citit, intervii în acțiune și-ți folosești neuronii și mai ales sinapsele. Noi asta vrem - să citim, ca să ne folosim sinapsele neuronale.

Partea de plimbare în natură este esențială, nu este suficient să ne plimbăm doar prin oraș, din când în când trebuie să mai ieșim măcar în parc. Eu ieri, de exemplu, am fost în Herăstrău și am stat o jumătate de oră pe malul lacului. Nu trebuie să alocăm foarte mult timp unor acțiuni, dar trebuie ca acestea să fie regulate, să intre într-un program al nostru, al fiecăruia. Petrecerea timpului în natură e foarte importantă pentru că în primul rând te destresează. Mai mult, eu consider că starea de sănătate individuală, dacă nu este într-un ecosistem, nu este suficientă. Sunt pentru acest nou concept de ecosanogeneză - sănătate ta individuală, într-o sănătate a mediului. Acesta este viitorul planetei, dacă am trăi trăi într-o ecosanogeneză, ar fi extraordinar. Dar noi ne căutăm viitorul pe Marte…

O altă practică pe care o recomand este meditația, meditația este un fel de a spune, e de fapt vorba despre cum să stăm singuri cu gândurile noastre.

Un alt punct important este alimentația, care la noi, românii, este o problemă. Ar trebui să mâncăm mai puțină carne și mai multe legume. E adevărat că eu cred că asta este în genomul poporului român, pentru că am trăit într-o zonă temperat-continentală, cu ierni aspre, în care aveai nevoie să consumi grăsime. Acum s-a mai schimbat clima și ar trebui să ne schimbăm și noi tipul de alimentație, să trecem mai mult spre legume, pe o dietă mai de tip mediteranean. Încă ceva, ar trebui să mâncăm în cantități mai reduse. Nu trebuie să mănânci mult, trebuie să mănânci puțin și bun - nutrienți de bună calitate, grăsimi nesaturate, proteine de bună calitate și legume și fructe din belșug. Consider că oul este cel mai complex aliment pe care omul îl poate mânca și trebuie să facă parte din alimentația săptămânală a persoanelor mature și tinere, de copii nu mai zic.

Un alt aspect este hidratarea, este esențială pentru organism. Odată cu îmbătrânirea ne deshidratăm și celulele sunt mai puțin compuse din apă. Și atunci vârstnicii trebuie să aibă grijă se se hidrateze, să aibă un aport suficient de lichide. Atenție, nu de alcool, trebuie redus consumul de alcool. Alcoolul este nociv nu numai pentru ficat și pentru sistemul cardiovascular. Stresul nu numai că nu este ameliorat de alcool, din contra, consumul de alcool poate să ducă la un stres și mai mare. O cantitate mare de alcool nu reduce insomnia, ci din contră, poate să dea tulburări de somn ș.a.m.d. Consumul de alcoolul este o meteahnă care se poate transforma într-o boală. Și vreau să vă spun că sunt destui bătrâni, din păcate, mai ales bărbați vârstnici, care au devenit văduvi și care își îneacă în alcool supărarea. Bărbații, dacă au și un anumit anturaj, pot deveni alcoolici chiar la vârste înaintate, ceea ce e foarte grav.

Sunt total împotriva fumatului. Fumatul mi se pare cea mai periculoasă acțiune asupra corpului tău. Nu pot să vă spun cum arată plămânii unui fumător în comparație cu cei ai unui nefumător. Sunt multe studii cu privire la fumat și la patologiile între ale căror factori de risc se flă fumatul, deci renunțarea la fumat este necesară.

Partea de socializare, de comunicare este iarăși este foarte, foarte importantă. Conexiunea socială cu grupurile de prieteni sau cu familia ne ajută în mare măsură să ne stimulăm starea de spirit. Apelarea celor cu care nu ai mai vorbit este o metodă care te pune să gândești altfel decât zi de zi, să faci un nou tip de comunicare.

Și tot legat de chestiunea aceasta, e bine să-ți găsești hobby-uri noi, noi preocupări. Sudoku, rebus, chiar și seriale preferate. Grădinăritul este foarte util, dar dacă nu ai casă la curte, unde să te duci să grădinărești? În grădina botanică am remarcat grupuri de elevi veniți cu profesorii, care făceau voluntariat, făceau curățenie. Dacă ar fi organizații non-guvernamentale care ar face tipul ăsta de voluntariat și cu persoane mai în vârstă ar fi o binefacere. Iar tinerii care vor să fie longevivi trebuie să aibă diferite hobby-uri care să-i atragă. Astronomia, cluburile de lectură, ecologismul, sportul ar fi foarte interesante și pentru vârstnici, și pentru cei mai tineri.

O altă problemă care este mai actuală este faptul că până și persoanele de peste 65 de ani stau foarte mult pe telefon. Vă dați seama ce ne așteaptă într-o eră în care device-urile electronice ne acaparează viața? Dacă o să fim tot timpul numai cu ele în mână, adio, natură, adio, voluntariat sau ecologie. Detoxifierea digitală este un lucru foarte important.”

Sursa: https://republica.ro/zam-intrebat-o-doamna-in-cabinet-uimita-fiind-de-ce-bine-arata-la-o-varsta-inaintata-cum-a-reusit-mi-a?fbclid=IwAR0s3KuNzQONqfTtt-np5mggeijOQGdYrNgixS0iOlDtYKc6P0tgFTvGvSs


































































































































































































































































































































11.07.2023



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Interior, exterior.
Inspiratie, expiratie.
Impresie, expresie.
Ganduri, cuvinte.
Oglindire.
:)