Dintotdeauna am avut un scris de mână mic, frumos,
armonios, rotund, uşor înclinat spre dreapta. Şi încă este aşa atunci când nu
mă grăbesc, caz în care literele pot începe să prindă viaţă, viteză şi voinţă
proprie, aranjându-se după raţionamente nedesluşite încă. Totuşi, dintotdeauna
mi-a plăcut ca scrisul meu să arate ordonat, curat, îngrijit, lizibil. Şi încă
îmi place asta. Dar nu mai este atât de important pentru mine ca în trecut.
Vă voi povesti o situatie din copilărie în care aspectul
scrisului meu mi-a fost o importantă lecţie de viaţă.
Eram prin clasa a IV-a sau a V-a, nu mai ştiu sigur. Eram
într-o pauză, la scoală şi urma ora de română pentru care avusesem de pregătit
acasă, ca temă, o compunere. Noi, „artiştii”, pasionaţii de romană, cu
inspiraţie şi talent, ne făceam însă temele pe fugă, în pauze, iar apoi ni le
citeam reciproc. Schimb de experienţă, surse de ajutor, colegialism. De altfel,
cam aşa procedam cu toate temele, rezolvându-le în pauzele dintre ore, timpul
de acasă rămânându-ne liber pentru joacă şi alte preocupări. Astfel, în pauza
aceea memorabilă, mi-a căzut în mână caietul unei colege noi, mutată de curând
în clasa noastră. Am rămas uluită. Nu atât datorită talentul scriitoricesc, cât
caligrafiei impecabile. Ea îşi făcuse tema acasă. Am răsfoit tot caietul ei de
câteva ori. Pur si simplu nu îmi venea să cred. Scrisul era neobişnuit,
puternic înclinat spre stânga, cu literele mari, uşor ascuţite, cu linii foarte
lungi, în sus sau în jos, după caz. Nu existau sublinieri, culori, ştersături,
accente. Totul sugera o uniformitate simplă, dar spectaculoasă prin ineditul
formei, al liniilor, al ordinii şi curăţeniei. Vedeai rar un asemenea caiet
atât de ordonat. În plus, cerneala folosită părea a fi o combinaţie de
cerneluri, albastră cu neagră.
Uimită peste măsură de aspectul paginilor ei, m-am hotărât
pe loc că aşa vreau să arate şi caietele mele. Toate.
Prin urmare, ajunsă acasă, mi-am preparat mai întâi cerneala
în culoarea mult dorită. Apoi mi-am exersat scrisul pe ciorne până când acesta
a început să semene din ce în ce mai mult cu scrisul colegei mele. Eram
încântată! Ce credeţi că am făcut? Am luat un caiet nou şi am început să-mi
transcriu toate temele de la română, din urmă până la zi. Am scris ore în
şir!!!. ORE!!! Dar n-am simţit când au trecut. Aveam o satisfacţie de nespus în
cuvinte! Eram mândră de performanţa mea. Caietul meu arăta impecabil,
ireproşabil. Arăta exact aşa cum îmi dorisem. Nu mai conta că mâna mă durea
cumplit, că aveam degetele amorţite de la atâta strâns şi condus stiloul pe
hârtie. Nu mai conta că mă durea spatele şi mijlocul de la atâtea ore de stat
pe scaun. Nu mai conta că mă dureau ochii de la atâta concentrare ca să nu-mi „deformez”
cumva scrisul, să nu greşesc ceva, să nu pierd din vedere ceva. Reuşisem!
A doua zi m-am dus la şcoală foarte mândră de mine şi le-am
arătat colegelor noul meu caiet. Am fost foarte admirată, ca pe o artistă
desăvârşită, dar şi foarte invidiată, pentru ambiţie şi tenacitate.
Eram hotărâtă să procedez identic şi cu celelalte caiete.
Trebuia să le transcriu pe toate, să arate toate frumos. Aceasta era noua mea
imagine. Mă simţeam bine ştiindu-mă admirată şi eram hotărâtă să defilez mai
departe pe podium cu acest model al succesului.
Astfel, a fost retranscris şi al doilea caiet. Apoi şi al
treilea. Însă, treptat, entuziasmul începuse să scadă. Mâna, ochii, spatele mă
dureau prea tare. Nu mai făceam nimic altceva decât să scriu. Nu mă mai jucam,
nu mai pictam (o altă pasiune a acelor timpuri), nu mai citeam, nu mă mai uitam
la televizor. Scriam şi atât. Eram deja plictisită. Literele începuseră să nu
mai arate atât de impecabil, atât de înclinate spre stânga, atât de mari, atât
de... atât de… La un moment dat am terminat şi cerneala amestecată din călimara
mea fermecată. O nouă combinaţie, a cărei concentraţie nu putea respecta
perfect prima reţetă, a dus la o altă culoare a cernelei, uşor diferită faţă de
cea cu care începusem să scriu de ceva timp încoace. În plus, mai mult decât
toate, eram deprimată că nu mai aveam timp să mă joc, să ies afară, să mă
întâlnesc cu alţi copii. Era vară, era soare, era minunat, iar eu stăteam ore
în şir în casă, după şcoală, străduindu-mă să-mi menţin decizia, făcănd eforturi
de a-mi păstra titlul acela glorios pentru care fusesem mândră de mine şi
admirată de alţii.
Totuşi, aşa nu mai mergea. Astfel că, la un moment dat, am
ajuns la concluzia că nu merită. Preţul era prea mare pentru minutul meu de
glorie. Efortul era inutil, iar premiul… nicăieri. Am decis că nu merită să fac
toate astea pentru un munte de mândrie şi un strop de laudă. Că timpul meu este
mult prea preţios şi că vreau să mi-l petrec altfel. Că, de fapt, imaginea
aceea nici nu mă reprezintă. Mi-am dat seama că noul aspect este oarecum anost
şi că noile caiete îmi păreau uniforme şi plictisitoare, că îmi plăceau mult
mai mult caietele mele anterioare, care erau mai colorate, mai vesele, cu
titluri subliniate, cu cerneala mai deschisă, de culoarea cerului senin si cu
linii verticale, multicolore, pe marginea paginilor. Toate acestea dispăruseră.
Renunţasem la tot ce îmi era specific şi natural, la tot ce îmi plăcea mie şi
împrumutasem un alt fel de a scrie şi de a fi, faţă de care deja nu mai simţeam
nici o plăcere.
Bineînţeles că am renunţat la aşa ceva. Mi-am înlocuit iar
caietele şi am revenit la felul meu de a scrie ca şi cum niciodată n-ar fi
intervenit vreo schimbare. Am reînceput să-mi scriu temele în pauze, la şcoală,
rămânându-mi timpul de acasă din nou liber pentru joacă. Redevenisem veselă şi,
de atunci, niciodată nu m-a mai preocupat forma scrierii mele de mână.
Am învăţat atunci că nu trebuie să tânjim şi să împrumutăm la „hainele”
altuia, oricât de mult le-am admira şi le-am dori pentru noi, pentru că ele,
fie nu sunt pe „măsurile” noastre (iar efortul de a ajustare este mult prea
mare), ori, dacă sunt, acestea nu se potrivesc cu stilul nostru, cu
personalitatea noastră, cu felul nostru distinct de a fi. Poate că ne vom putea
adapta mersul ori atitudinea ca să arătăm bine în ele şi, poate, chiar ne vom
simţi bine şi vom fi admiraţi în ele, însă nu pentru mult timp. Mai devreme sau
mai târziu, cineva tot va sesiza că este ceva în neregulă, că este ceva în
dezacord cu adevărul nostru interior: fie chiar noi înşine, fie alţii.
Şi am mai învăţat ceva: că atunci când îmi doresc ceva
foarte, foarte mult, când am un vis foarte puternic, cu o motivaţie pe măsură,
mă pot pune în slujba realizării acestuia cu toată fiinţa mea. Pot trece peste
greutăţi, peste impedimente, ori peste tot ce ar putea părea a fi obstacole de
netrecut.
Dorinţele noastre cele mai intense ne catalizează toate forţele
şi energiile interioare înspre realizarea lor.
Bucuresti : 22.05.2015
***
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Interior, exterior.
Inspiratie, expiratie.
Impresie, expresie.
Ganduri, cuvinte.
Oglindire.
:)