duminică, 5 august 2012

Seminar sociologic in tramvai



Nimic nu-i intamplator.
Stiu asta.
Toti stim asta acum.
Doar ca uneori nu prea intelegem "de ce?". Care este motivul unui anume fapt, unui anume cuvant, unui anume gest? Care este lectia?

Sa va povestesc ceva.
Ceva din drumul meu de ieri dimineata, din drumul spre serviciu.

M-am urcat in tramvaiul care era destul de aglomerat la ora aceea matinala cand toata lumea pleca la serviciu si am auzit vocea unui barbat care parea revoltat de ceva sau pe cineva. Mai intai am crezut ca vorbeste la telefon, asa cum se intampla adesea sa-i vad si sa-i aud pe unii conversand fara a-si tine telefonul la ureche, avand hand's-free. Totusi acesta nu vorbea la telefon, vorbea singur. De fapt, parea ca ni se adreseaza noua, tuturor calatorilor din tramvai, insa.... cine oare tine un seminar in tramvai pe subiectul societatii moderne si a  neajunsurilor acesteia?

Caci domnul acela parea a fi un profesor universitar sau un conferentiar care tinea o prelegere.
Modul sau academic de exprimare, aria lingvistica, tonul si atitudinea discursului sau erau ale unui inalt intelectual. Am ramas ascultandu-l siderata cand mi-am dat seama ca bietul de el era in realitatea noastra la limita facultatilor sale mintale, nicidecum in deplinatatea lor.
In cele cateva statii pana am coborat am ascultat consideratii extraordinare asupra sistemului financiar al tarii, asupra politicianismului romanesc, asupra gradului de saracie din tara, a gradului de indatorare a tarii si a populatiei, despre discrepantele ostentative dintre cele doua paturi extreme, cea a celor foarte bogati si cea a celor foarte saraci, despre conflictul dintre generatii, dintre diferitele clase sociale, dintre intelectuali si muncitorii necalificati, dintre urban si rural.

A fost ceva incredibil!!!! Toti calatorii il ascultam ca paralizati!!!

Era un barbat tanar, de aproximativ 40-45 de ani, inalt, frumos, cu o barba mare si neagra care ii incadra fata, ii configura si-i reconfirma alura de intelectual, cu o constitutie atletica, cu o tinuta dreapta, demna, eleganta, dar fiind imbracat in acea uniforma militara kaki,  de camuflaj. Vorbea si gesticula cu mainile in aer exact cum fac profesorii in fata unei aule pline de studenti, ca in fata unui auditoriu numeros si de calitate.

Inainte de a cobora am apucat sa-l mai aud cum ajunsese sa-si expuna public propria conditie de "exilat" din randurile societatii moderne si civilizate, judecand si acuzand guvernul de o intentie ascunsa de a-i fura demnitatea si onoarea si de a-l transforma intr-un specimen odios uman, intr-un exemplu de "gunoi" la nivel national sau poate chiar la nivel mondial.

Credeti-ma, am fost socata de elocinta discursului sau, de capacitatea extraordinara de sinteza in doar cateva fraze a unor subiecte actuale atat de grave, dar mai ales de modul elevat si  elaborat de exprimare!!!! M-am uitat discret in jurul sau cautand din priviri un eventual insotitor cu care ar fi putut purta o eventual conversatie, desi glasul sau grav rostea cuvintele pe un ton mult prea ridicat pentru a fi doar o discutie personala. Era evident ca se dorea ascultat de toti calatorii.

Cum oare un asemenea om, cu o asemenea pregatire (caci, cred eu, numai un om cu o inalta  pregatire intelectuala  se putea exprima astfel) a ajuns intr-o situatie atat de disperata incat mintile i-au fost tulburate atat de grav punandu-l, poate nu pentru prima oara, in postura aceea stranie de a vorbi singur intr-un tramvai oarecare, intr-o dimineata oarecare?  Cum oare a ajuns un asemenea om sa-si piarda constienta de sine si sa se expuna privirilor si judecatii oamenilor necunoscuti  intr-o asemenea maniera?

Da, lumea asta ciudata nu inceteaza sa ma uimeasca si sa-mi trezeasca sentimente profunde, dar totusi confuze, amestecate: de mila, de teama, de ingrijorare, de admiratie, de intelegere, de respect. Eu am spus in gand doar un "ai mila de el, Doamne", dar simteam in mine nevoia de a face mai mult....si ce-as fi putut face?....cum as fi putut sa interactionez cu un astfel de om, intr-o astfel de conjunctura?....as fi dorit sa stiu cum traieste, cine are grija lui, cum poate fi ajutat.....si n-am putut face nimic......am trecut mai departe pe drumul meu.... asa cum facem cei mai multi in astfel de situatii, in fata suferintei acestor oameni.
Ba, mai repede m-am oprit in drumul meu cand am vazut un caine ranit decat m-am oprit vreodata pentru un astfel de om sarman pe strada. Pentru ca mereu m-am temut de reactia unui astfel de om. Mai mult decat de a unui caine suferind, caci, da, niciodata nu stim la ce sa ne asteptam din partea unor astfel de "rataciti" ai vietii.

Dar cat de nedrept este ca se intampla asa ceva!!!!.....si multe altele asemenea...............

In ultimul timp imi ies in cale astfel de povesti de viata. Imi atrag atentia si sunt impresionata.
Uneori ma urmaresc povestile astea zile la rand si, astfel, mi s-a intamplat sa aflu anumite raspunsuri la intrebari abia dupa mai mult timp. O sa va mai povestesc si altele.

Totusi, de ce? De ce ma ating acum aceste povesti?
Pentru ca nimic nu-i intamplator.


Bucuresti : 04.06.2012

***

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Interior, exterior.
Inspiratie, expiratie.
Impresie, expresie.
Ganduri, cuvinte.
Oglindire.
:)